Gavagnach (directora CAP Valldoreix): 'Com tothom, tenim por a contagiar-nos, però quan som a la feina ens hi aboquem'

La directora del CAP de Valldoreix explica a Cugat Mèdia com viuen la crisi del coronavirus des dels centres d'atenció


Temes relacionats

El CAP Valldoreix tanca, el de Sant Cugat concentra casos de Covid-19 i el de Can Mates acull la resta de consultes (30/mar/20)

Vergara-Alert (investigadora): 'La solució més immediata contra el coronavirus és trobar un antiviral, una vacuna eficaç pot trigar un any i mig' (27/mar/20)

Dr. Jordi Jiménez: 'És funció de tots intentar evitar que un problema de salut es converteixi en un problema sanitari' (11/mar/20)


  • Comparteix:

Montse Gavagnach / Foto: Mútua Terrassa

Montse Gavagnach / Foto: Mútua Terrassa

La crisi del coronavirus ha posat en primera línia la feina dels professionals sanitaris. Per a la societat, s'han convertit en els herois de la lluita contra la pandèmia. Entre ells, també trobem els Centres d'Atenció Primària (CAP), que s'han vist obligats a reorganitzar el seu funcionament i les seves tasques per garantir el benestar de la ciutadania. Cugat Mèdia ha parlat amb la directora del CAP de Valldoreix, Montse Gavagnach, que ha detallat quines adaptacions han fet els centres i com viu el personal sanitari aquesta situació. Malgrat el risc que corren tots els professionals, 'estan animats' i, malgrat la 'por a contagiar-se o a portar el virus a casa', continuen al capdavant d'aquesta lluita.

ESCOLTA-HO

Quina mena de repte suposa per a un CAP una epidèmia sense precedents com aquesta?
Hem hagut de replantejar-nos tota la nostra activitat. Quan ja es va declarar l'epidèmia del coronavirus, des del Servei Català de Salut (CatSalut) ens van recomanar que deixéssim de fer atenció presencial, no fer cap visita de seguiment i que intentéssim solucionar els problemes de salut de tota la població a distància, per telèfon i telemàticament.

Vam començar a desprogramar tota l'atenció presencial trucant els pacients i informant-los que no podien venir al centre perquè podien posar en perill la seva salut i que els hi resoldríem a distància tots els problemes de salut.

Com és un CAP ara mateix, durant aquesta crisi, comparat amb un dia normal?
A un CAP normal hi ha una sèrie de metges de família, infermeres i pediatres que van fent la seva activitat i, això, ha desaparegut. Ara, un Centre d'Atenció Primària té un sistema d'agendes telefòniques i tràmits. Els metges estan donant sortida a totes les visites que han anat generant telefònicament els pacients.

Dins del CAP, a l'inici teníem una agenda de patologia respiratòria urgent o coronavirus i una agenda de patologia no respiratòria no urgent, i metges separats que assolien això. Amb el temps hem anat evolucionant, primer vam centralitzar tota la patologia pediàtrica al CAP Valldoreix, l'atenció no respiratòria al CAP de Can Mates i de Sant Cugat, i tota la respiratòria urgent al de Sant Cugat.

Ara estem a la tercera fase, hem tancat el CAP de Valldoreix, el CAP de Can Mates centralitza pediatria i patologia respiratòria i no respiratòria i tota l'atenció mèdica telefònica que es fa amb tota la població. A Sant Cugat s'ha centralitzat la patologia respiratòria coronavirus i la patologia no respiratòria urgent.

Ara, una persona pot anar al CAP si es troba malament?
Sí. El que recomanem és que, si tenen algun símptoma lleu, ens truquin per fer la consulta. Els metges valoraran telefònicament si té algun criteri de gravetat o no, si s'ha de fer visita presencial, si s'ha de fer alguna prova i, a més, donem les normes de confinament. Tots aquests pacients que hem atès telefònicament, s'integren a un circuit telefònic i cada dia els anem trucant per veure com evoluciona la seva malaltia.

Com canvia l'atenció primària? Quines precaucions es prenen?
Al principi teníem molt parcel·lat les persones que veien patologies respiratòries i les que no en veien però, ara, com el virus està tan estès, intentem seguir les mateixes precaucions amb tots. Els que atenen coronavirus van una mica més equipats, però ja tenim una sèrie de protecció obligatòria i indispensable per atendre presencialment els pacients: portem mascareta especial, una pantalla de plàstic a la cara, una bata d'un sol ús, pijama i gorra.

Només per visitar un pacient ja cal protegir-se al màxim?
Sí, és important mantenir sa el personal sanitari perquè és el que dona assistència a la població, i aquesta és la nostra prioritat.

És important que la gent sigui responsable a l'hora d'acostar-se a un Centre d'Atenció Primària?
És important que sapiguem quants pacients hi ha afectats, que els hi puguem fer un seguiment telefònic i així tenim una idea de l'extensió de la malaltia. Si tenen símptomes greus, com febre molt alta des de fa dies, dificultats respiratòries o dolor al pit, diarrees importants; aleshores sí que haurien de consultar presencialment. En aquest cas, s'han de dirigir al CAP de Sant Cugat.

Si els símptomes són lleus, primer que ens truquin i nosaltres els hi donarem les normes.

Està sent llarga aquesta epidèmia i molt dura pels sanitaris, quin ambient hi ha entre els treballadors?
Estem animats, sabem que no és un esprint, sinó una marató. Això durarà. Mentre nosaltres ens puguem protegir, anem fent, però com tothom, tenim por a contagiar-nos o a portar el virus a casa, però intentem no pensar-hi i quan som a la feina ens hi avoquem, és la nostra feina.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.