El nou curs des d'una escola

És un moment d'innovació, gràcies a la incorporació de noves docents i la seva motxilla d'experiències i competències


  • Comparteix:

sara.laguna

Sara Laguna


Publicat: el 11/set/18
Els experts |
PDF

L'escola Gerbert d'Orlhac comença el seu 17è curs i l'inici de cadascun d'ells es converteix en un nou moment de reflexió de les bones pràctiques i de la seva consolidació, i compartició.També és un moment d'innovació, gràcies a la incorporació de noves docents i la seva motxilla d'experiències i competències, de la formació continuada durant el curs i al juliol de les veteranes, i del seu creixement personal i professional.

Així mateix, la política educativa i els seus decrets, normativa i novetats amaren tota la dinàmica del centre. A més, cada any s'incorpora al centre un nou grup de famílies, especialment a P3, que suposa una nova mirada d'escola i que s'afegeix al gran col·lectiu de famílies de l'Ampa que comparteix les inquietuds del dia a dia de l'escola col.laborant en tot allò que poden.

En concret per aquest 18-19 el repte més important és consolidar el Projecte de Direcció, que enguany inicia el seu tercer any. Els objectius del projecte versaven sobre la centralitat de l'alumnat en el procés d'aprenentatge, la personalització d'aquest procés, el treball globalitzat per una banda i sistemàtic per una altra, l'aprenentatge significatiu, el competencial, fer partícip l'alumnat dels seus recursos inherents, l'esforç, la capacitat de treball cooperatiu i l'aprendre a conviure.

També el projecte de direcció plantejava l'ampliació de moments de contacte amb la llengua anglesa com ha estat el seu ús en Educació Física i tenim el repte d'ampliar-ho també a altres moments com podria ser als tallers. La mirada STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Math) va fent camí, optimitzant l'aula multimèdia i les bones pràctiques amb la tecnologia PDI, Pantalles, Snappets, Tablets, portàtils i continuant amb la programació i robòtica. També vam començar el curs passat el Projecte INNOVAMAT per desenvolupar el llenguate matemàtic d'una manera intuïtiva, creativa i motivadora, que enguany ha tingut una jornada inicial de formació a la nostra escola amb més de 100 mestres del Vallès per anar fent xarxa de treball i impuls d'aquesta mirada matemàtica del món que ens envolta.

Així mateix, aquest curs, i de la mà del conveni Generalitat-Ajuntament, l'escola de música, amb la col·laboració de l'Ampa i les docents de música, ampliarà el projecte de música en conjunt a primària. És un altre dels llenguatges que l'escola Gerbert d'Orlhac té en el seu projecte educatiu des del seu inici, juntament amb el llenguatge visual i plàstic. En els anys anteriors vam crear una sala multisensorial per complementar l'actual SIEI (Suport Intensiu a l'Educació inclusiva) del qual fan ús els nens i nenes escolaritzats amb el suport i diferents grups de nens en l'estona d'ambients, racons i tallers.

Tenim propostes de treball col·laboratiu inclusiu com el projecte Cuidem l'escola i l'hort solidari. I tenim un repte molt important per aconseguir treballar conjuntament i consensuada amb Paidos-Fundesplai els valors, la resolució de conflictes, la convivència als espais i moments lliures, l'educació emocional empoderant els nens i nenes d'autonomia i responsabilitat.
Tanmateix estem a punt de consolidar un projecte que va començar fa tres cursos: 'El pati que somiem'. Es tracta d'un projecte al qual ha participat tota la comunitat educativa: alumnat, mestres i personal del centre, monitoratge, famílies i tècnics de l'Ajuntament, creant una comissió mixta i repensant els espais de lleure com espais creatius, educatius, lliures, coeducatius, pacífics, inclusius, amb espais de moviment i de tranquil·litat, d'imaginació i d'aprenentatge. Ara mateix estem a l'espera de la intervenció per part de l'Ajuntament en els aspectes més tècnics i de seguretat en diferents espais del pati i així poder continuar amb jornades de participació comunitària de bricolatge i fer efectiu el que tant hem somiat.

Estem orgulloses de tenir una aula d'acollida i un espai de conversa per a famílies que no tenen el català com a llengua habitual i volen deixar-se anar en un espai acollidor com és la bibblioteca de l'escola i de la mà de dues mestres jubilades. Mestres que aquest curs 18-19 participaran també en el Projecte Apel.les Mestres que s'instaurarà a diferents escoles de Sant Cugat.

Per últim i, sabent que hi ha moltes més inquietuds de l'escola, tenim el repte del treball en xarxa. Hem signat un conveni per formar part del Projecte Educaciu d'entorn i participar i enriquir-nos del treball de ciutat educadora. Des de fa anys els equips docents participen a les diferents coordinacions entre escoles i des del curs passat participant de la XARXA XIEP (Xarxa d'innovació d'Educació Primària) de la mà del departament i amb la participació de diferents escoles, organitzant trobades de reflexió de l'aplicació de les bones pràctiques innovadores i fent visites d'aprenentatge a les escoles amfitriones. D'aquesta manera, la pràctica educativa de centre millora i s'enriqueix de la reflexió i de la mirada de diferents profesionals del sector. Això vol dir dins el nostre centre moltes hores de treball pedagògic en comunitats, comissions de treball, d'anàlisi de les competències i la seva seqüenciació, formació de l'avaluació del treball per projectes, de l'aprenentatge entre iguals...

A més no deixarem de seguir aprofitant les activitats del Pla de Dinamització amb talleristes, actuacions musicals o de teatre, contacontes o ONG, com Petits Músics del Món, dins l'escola o fora. També de les sortides i colònies per ampliar la visió dels moments i oportunitats d'aprenentatge, coneixement de l'entorn i dels altres, en diferents situacions, així com agrair totes les que organitzen o col·laboren les famílies, com el Cros, els divendres de conte, els Pastorets, ciència a l'escola i la festa de final de curs.

Hem d'assegurar una educació inclusiva, de qualitat i equitativa que promogui l'aprendre a aprendre i l'aprendre a conviure, respectant-se a ells mateixos, als altres, a l'entorn natural i cívic. Promovent conjuntament escola, família i societat perquè els nostres nens i nenes puguin esdevenir futurs ciutadans amb criteri, competents i socialment proactius, justos i lliures .

Sara Laguna és directora de l'escola Gerbert d'Orlhac



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.