1+1+1= Escola

"L'educació tan sols existeix si família, escola i infant caminen de forma conjunta cap a una mateixa direcció"


  • Comparteix:

laura.calvo.ferrero

Laura Calvo Ferrero


Publicat: el 24/mar/21
Els experts |
PDF

L'entrada el primer any a l'escola bressol suposa per a les famílies un rebombori emocional. Potser parteix d'una necessitat (avui dia, conciliar la vida familiar i laboral no resulta una tasca gens senzilla) o potser és una elecció perquè es considera l'escola com un espai estimulador i socialitzador. Entrin a l'escola pel motiu que sigui, cal afrontar una situació difícil; la separació família-infant. És en aquest moment quan als adults ens sorgeixen pors, neguits, desconfiança, culpabilitat... 'hi estarà bé?, haurem pres la millor decisió?, serà el centre triat aquell que més s'adapta als nostres desitjos?...' dubtes, dubtes i més dubtes...

D'altra banda, per a l'infant, l'entorn familiar proper, de cura exclusiva i personalitzada, que fins ara li donava seguretat i confiança, canvia a un àmbit escolar desconegut on es comparteix l'espai, el material i l'adult de referència. Aquestes reaccions innates que afloren a ambdues parts necessiten d'una resposta propera, assertiva, que sigui capaç d'abraçar i no pas cohibir aquestes sensacions desagradables que es puguin estar vivint. Tan sols si l'infant viu aquesta primera familiarització, de manera sana i segura emocionalment, tenint la família ben a prop i les educadores compartint el nou espai, tindrà l'experiència prèvia i positiva per entomar amb èxit futures situacions, relacions amb altres persones desconegudes i nous contextos.

Tot i així, l'acceptació de tots aquests canvis per a petits i grans demana TEMPS, anar pas a pas, posant èmfasi en la creació de vincles de CONFIANÇA entre família-escola-infant. Aquest primer contacte és primordial per començar a construir un vincle segur, tal i com succeeix en totes les relacions interpersonals, que s'han de mimar, cultivar i fer créixer dia rere dia.

Però com s'estableix aquesta relació? Tenir clar les funcions que li pertoquen a cadascú i mantenir una ment oberta i lliure de prejudicis és el primer pas. És vital identificar el lloc que ocupem, respectar-nos i treballar per generar diàriament una confiança mútua a través de l'acompanyament. L'educació tan sols existeix si família, escola i infant caminen de forma conjunta cap a una mateixa direcció. Escoltar i ser escoltats, tots tenim un espai dins del context escolar, tots sumem.

LAURA CALVO FERRERO és mestra de l'Escola Bressol Municipal Tricicle



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.