De l'educació i la democràcia


  • Comparteix:

sergi.casbas

Sergi Casbas


Publicat: el 6/mar/15
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Democràcia ve del grec. 'Démos' vol dir 'poble' i 'krátos' vol dir 'poder', i per tant 'democràcia' vol dir literalment 'el govern del poble'. Paraula que tot sovint sentim i que molts es fiquen a la boca però que en aquests temps crec que ha perdut qualsevol valor original i les elits governants n'han pervertit l'esperit, les quals, si bé els agradaria governar amb lleis draconianes, es creuen com a mínim legitimades en les seves accions a partir de la decisió dels ciutadans un cop cada quatre anys. Tanmateix alguns codis legislatius permeten una escletxa legal on els ciutadans puguin fer sentir la seva veu. En el nostre cas, són les iniciatives legislatives populars o ILP, un mecanisme legal de la societat per promoure una llei sigui que prohibeixi el maltractament dels animals en espectacles de circ, ja sigui per crear una legislació digna per a l'educació.

És per això que una sèrie de persones de tots els àmbits del món educatiu ha promogut una interessant ILP per canviar l’actual model educatiu, fet no des de les perspectives electoralistes i clientalistes dels partits, sinó des de les escoles, des dels docents, des de les mares i pares d'alumnes. És una proposta feta per gent preocupada per l’educació, però no des del vessant polític, sinó des de la societat civil que fa un plantejament legislatiu al Parlament de Catalunya emparat 50.000 signatures.

I de què va aquesta ILP? De la normalització del català com a llengua cohesionadora de les diferents realitats lingüístiques; que tothom té dret a l’educació i que l’Administració ha de ser garant de manera prioritària d’aquest dret; parla de la gratuïtat de l’educació, (incloent-hi el menjador), des de l’escola bressol fins als estudis superiors (incloent-hi tots els recorreguts formatius). A més, la ILP demana que l’única xarxa educativa que hi ha d’haver és la pública i que la concertada hauria de desaparèixer progressivament, defugint de la participació d’empreses en els òrgans decisoris dels centres i universitats. S’hi afirma que cal vetllar perquè tant aquests òrgans com les escoles d’infantil i primària respectin la paritat de tots dos sexes. S’hi defensa un model d’avaluació basat en la detecció de les mancances dels alumnes per reforçar-los. La ILP demana que els docents disposin de les eines i la formació necessàries per treballar amb les millors garanties. I destaca també que les famílies han de participar activament en la vida escolar i en els òrgans de gestió.

Per als polítics l’educació és sobretot l’expressió de la necessitat de fer perdurar el seu nom - Llei Wert - i cremar ponts en quatre o sis anys. Per a la nostra societat, però, l’educació ha de ser una aposta a llarg termini -de 40 a 50 anys-, ja que no podem oblidar que, ens agradi o no, tots ens farem grans i qui encapçalarà la societat quan ens fallin les forces són els mal·leables caparrons de les nenes i els nens d’avui en dia, els mateixos que els legisladors de torn intenten manipular per satisfer els seus votants o per captar-ne de nous.

Així doncs, us animo que doneu suport a aquesta ILP tots aquells que voleu un sistema educatiu universal, just i equitatiu, on tothom estigui en igualtat de condicions sigui quin sigui el seu origen i nivell econòmic. Moltes escoles disposen de fulls per signar-hi a favor, també hi ha parades pel carrer on podeu fer-ho. Pregunteu a les ampes si teniu dubtes. No deixar passar l’ocasió. Val la pena, ens hi juguem l’educació del futur!

SERGI CASBAS és pare, membre de les comissions Grogues i de la Coordinadora d'AMPA de Sant Cugat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.