La planificació educativa a Sant Cugat és només un número?


  • Comparteix:

pilar.gorina

Pilar Gorina


Publicat: el 21/oct/17
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Al llarg del període de preinscripció i de matriculació a Sant Cugat, he vist declaracions a la premsa local sobre el no encert en la planificació per part del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. L'alcaldessa de la ciutat ha insistit en les mancances numèriques argumentant que la Generalitat té en compte les dades dels habitants que hi ha en el moment de la planificació, però no dels nous habitants que van arribant al llarg del curs.

És cert i vull pensar que el padró s'actualitza i s'envia al Departament d'ensenyament periòdicament. D'altra banda el Departament ha de preveure que Sant Cugat és una ciutat que creix i aporta infants en qualsevol moment de l’any. Aquest efecte es repeteix any rere any. L'ajuntament amb les seves dades i la projecció d'aquestes ha de preveure l'impacte i ha de col·laborar i convèncer al Departament per aconseguir una planificació numèrica adequada.

Cert, és necessita la 13a escola quan s'acaba d'iniciar la 12a. I a més s'ha començat el curs amb 'bolets' (aules no previstes inicialment en un centre i que sovint ocupen un espai que és per altres finalitats). He conviscut amb 'bolets' i no és un aspecte tan preocupant pedagògicament parlant com altres, però és cert que crea certes incomoditats als centres i sovint minva espais polivalents. Constato que l'ajuntament i el Departament estan fent obres per minimitzar l'impacte.

Però a part del número, a mi em preocupa el disseny de la planificació i la coherència pedagògica. Aquí la meva discrepància és enorme i a més té solucions que agradarien a la comunitat educativa.

I plantejo, com he fet en d'altres moments:
El nou Leonardo estava previst amb secundària i una FP puntera. Per què canviar aquest model per un altre amb una ESO massificada en ell? Hi ha hagut diferents propostes molt més interessants per a Sant Cugat. Per què no optar per Instituts-Escola que respondrien a una coherència de projectes educatius d'infants i joves? Per què el Catalunya, el Collserola, la Floresta, la Mirada i la 13a escoles no poden ser Instituts-escola tenint espai i podent donar una resposta als barris d'una ESO lligada al centre? Per què Mira-sol i la Floresta/les Planes no tenen ESO? Per què en els edificis de l'actual Leonardo es preveu seguir només amb la mateixa FP? Per què no convertir-los en un complex educatiu important com ara: alguna branca d'FP, PQPI/PTT, EOI, Serveis Educatius, Escola d'adults...

Cal mirar els números, sí. Però cal mirar que l'educació doni resposta pedagògica, i cal lluitar per aquesta resposta al marge de l'aposta del govern de torn. Els interessos dels infants, joves i famílies de la ciutat s'ho valen.

PILAR GORINA és membre del PSC



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.