Com gestionar la misèria


  • Comparteix:

mireia.ingla

Mireia Ingla


Publicat: el 6/abr/13
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Una de les notícies més repetides aquesta setmana ha estat, sense cap mena de dubte, que el Parlament de Catalunya encara no ha aprovat els pressupostos de la Generalitat per al 2013. El govern, i sobretot l'oposició en ple, pressionen ERC per tal que accepti la proposta d'uns pressupostos que ara per ara suposarien unes retallades de 4.500 milions d'euros, respecte els pressupostos de l'any passat. Aquests ja van representar una greu tisorada a l'estat del benestar, ja que el país té un greu problema d'ingressos i a sobre se'ns imposa un objectiu de dèficit que no pot superar el 0,7%, i que encara que fos de l'1,5% suposaria unes retallades per sobre dels 3.000 milions d'euros.

Però analitzem les cinc raons que ens han portat fins aquesta situació d'emergència nacional, sense pal·liatius, una conseqüència de la qual és precisament aquesta impossibilitat d'aconseguir uns pressupostos viables i justos per a la ciutadania:
1. Catalunya pateix un espoli fiscal al voltant d'uns 16.000 milions d'euros l'any, diners que els catalans i les catalanes paguem en impostos que van a Espanya i no retornen ni en forma de serveis, ni en infraestructures.

2. L'Estat espanyol incompleix sistemàticament un mandat legal, la Disposició Addicional Tercera de l'Estatut d'Autonomia, incompliment avalat pel propi TC, així com també incompleix el Fons de Competitivitat.

3. L'Estat espanyol deu a Catalunya més de 5.000 milions d'euros en infraestructures que preveuen els seus propis pressupostos.

4. Qualsevol iniciativa fiscal per tal d'aconseguir més recaptació, Espanya la impugna al TC (impost als dipòsits bancaris, l'euro per recepta...).

5. Espanya estableix un límit de dèficit fiscal que actualment és del 0,7%.

Davant d'aquest panorama desolador, la primera conseqüència és la desesperació, però això ara mateix no ens ho podem permetre. Hem d'explicar molt bé a la ciutadania perquè hem arribat fins aquí i sobretot qui en són els responsables. Certament, la crisi és ara per ara el problema més gran que patim i resoldre-la ha der ser la prioritat. Però com podem resoldre allò que no és a les nostres mans? L'únic que podem fer, que sí depèn dels catalans i les catalanes, és accelerar un procés que ens porti a constituir un estat independent i ens permeti decidir que volem fer amb els recursos que generem, fruït del nostre treball i esforç.

No és just que un país que genera recursos, estigui paralitzat i en comptes de dedicar aquests ingressos a mantenir un estat del benestar a l'alçada del que la ciutadania mereix, hagi d'utilitzar els seus esforços en gestionar la misèria conseqüència d'una situació de submissió respecte a un estat que mai ha complert res i tot indica que mai ho complirà. No ens deixem enredar, el futur és a les nostres mans. Ara per ara, l'única manera de sortir de l'atzucac, és sortir d'Espanya.



  • Comparteix:

COMENTARIS

1. Catalunya pateix un espoli fiscal al voltant d'uns 16.000 milions d'euros l'any, diners que els catalans i les catalanes paguem en impostos que van a Espanya i no retornen ni en forma de serveis, ni en infraestructures. 1.1 -Cataluña es una de las comunidades más beneficiadas por los PGE de 2013, pues es la 4ª comunidad que más recibe y el descenso presupuestario es de 6 puntos por debajo de la media de CC.AA. La comunidad autónoma que más inversión recibirá en términos absolutos será Andalucía, con una inversión de 1.632,84 millones de euros. Por detrás se sitúan Castilla y León (1.587,11 millones), Galicia (1.309,08 millones), Catalunya (1.262,30 millones) y la Comunidad de Madrid (1.078,65 millones). 1.2 –Además, el Gobierno está ayudando a la Generalitat con sus problemas de solvencia, y le ha facilitado, del Fondo de Liquidez Autonómico, más de 5.000 millones de euros. 2. L’Estat español incompleix sistemàticament un mandat legal, la Disposició Addicional Tercera de l’Estatut d’Autonomia, incompliment avalat pel propi TC, així com també incompleix el Fons de Competitivitat. 2.1- (Intereconomía) El portavoz del Gobierno catalán, Francesc Homs, ha admitido, con casi dos años de retraso, que la sentencia del Tribunal Constitucional (TC) sobre el Estatuto de Cataluña no obliga al Estado a pagar cantidad compensatoria alguna en virtud de la Disposición Adicional Tercera de la norma autonómica, constantemente invocada por la Generalidad para reclamar el pago de 978 millones de euros -759 correspondientes al ejercicio de 2008 y 219 del año 2009-. Homs ha reconocido a regañadientes que la sentencia delConstitucional debilita enormemente la eficacia jurídica del Gobierno catalán para exigir el pago de esas cantidades, ya que la resolución del Alto Tribunal establece que se acordará por las Cortes “si se considera oportuno” en los Presupuestos Generales del Estado. Con sus palabras, Francesc Homs ha avalado las declaraciones del secretario de Estado de Administraciones Públicas, Antonio Beteta, quien ha defendido que el Gobierno no haya incluido en los presupuestos para 2012 las partidas reclamadas por la Generalidad. El proyecto de Ley de Presupuestos Generales del Estado no incorpora, por primera vez desde que existen las comunidades autónomas, compensación alguna para mantener la inversión estatal de acuerdo con lo dispuesto en sus respectivos estatutos. En el caso de Cataluña, este mecanismo compensador figura en la disposición adicional tercera del Estatuto de Autonomía, revisada por el Constitucional en su sentencia de julio de 2010. Sin embargo, esta disposición, invocada con insistencia por la Generalidad para reclamar al Estado los 759 millones de euros supuestamente comprometidos por el anterior Gobierno de Rodríguez Zapatero para el ejercicio de 2008 (a los que ahora se suman otros 219 millones correspondientes a 2009), apenas supone algo más que una mera recomendación o sugerencia, aunque se haya mantenido el tenor literal que figura en el nuevo Estatuto (aprobado por la Ley Orgánica 6/2006, de 19 de julio, de reforma del Estatuto de Autonomía de Cataluña). En ella se fija que “la inversión del Estado en Cataluña en infraestructuras se equiparará a la participación relativa del producto interior bruto de Cataluña con relación al producto interior bruto del Estado -18%- para un período de siete años” –plazo que expira en 2013-. No obstante, el TC estableció, al juzgar la constitucionalidad del Estatuto catalán, que “la disposición adicional tercera debe, pues, interpretarse en el sentido de que no vincula al Estado en la definición de su política de inversiones, ni menoscaba la plena libertad de las Cortes Generales para decidir sobre la existencia y cuantía de dichas inversiones” (fundamento jurídico número 138 de la Sentencia 31/2010, de 28 de junio; BOE núm. 172, de 16 de julio de 2010). En definitiva, sólo el Congreso de los Diputados y el Senado pueden acordar la transferencia a la comunidad autónoma catalana de las inversiones en infraestructuras previstas por la Disposición Adicional Tercera del Estatuto, a través de los Presupuestos del Estado, que deben ser aprobados por las Cortes tras el correspondiente trámite parlamentario. Por tanto, no compete al Gobierno español, ni mucho menos a la Generalidad, decidir la cuantía que por tal concepto debe asignarse a Cataluña, a pesar de la reiterada insistencia de las autoridades y partidos catalanes en reclamar el pago de los 759 millones de euros (ahora 978 millones al añadir la partida de 2009). Además, la Generalidad ha mostrado una calculada ambigüedad sobre el destino de esa cantidad, debido a los problemas de tesorería por los que atraviesa, aunque el propio Estatuto es taxativo al considerar su carácter estrictamente finalista, limitando la ejecución presupuestaria de tal partida solamente a infraestructuras, liberación de peajes de autopistas o construcción de autovías alternativas. 3. L'Estat espanyol deu a Catalunya més de 5.000 milions d'euros en infraestructures que preveuen els seus propis pressupostos. 3.1 -El Ministerio de Fomento por otro lado tiene un volumen de inversiones en Cataluña 2,6 veces superior a la media de España. Un total de 1.112,7 millones de euros. Si lo analizamos a nivel provincial, Barcelona es la que más fondos de Fomento recibe de toda España.

Andreu Martí Pallarès. Enviat el 10/abr/13


OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.