Falses festivitats per buidar-nos les butxaques


  • Comparteix:

victor.alexandre

Victor Alexandre


Publicat: el 21/feb/14
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Aquests darrers dies, arran del 14 de febrer, s'ha revifat una polèmica que ja fa alguns anys que s'arrossega i que té a veure amb l'anomenat dia de Sant Valentí. Es tracta de la maniobra de diversos establiments comercials de multiplicar les festivitats del calendari per tal d'encolomar-nos una nova despesa mancada de fonament. I el més lamentable és que, en saber-se en fals, aquests establiments arriben a dir-nos que ho fan per combatre la crisi, talment com si nosaltres no la patíssim, la crisi. Aquest argument, a més, no és cert, atès que quan no n'hi havia, de crisi, ja insistien a encolomar-nos l'estúpid 14 de febrer.

El dia de Sant Valentí, com a diada dels enamorats, és una festivitat anglosaxona que les desaparegudes Galerías Preciados, amb seu a Madrid, van voler implantar a l'Estat espanyol amb finalitat comercial. Consideraven que els espanyols no tenien una data igual i van adoptar-ne una de fora. Però una cosa és Espanya i una altra Catalunya. Catalunya sí que té el seu dia dels enamorats, que és el 23 d'abril, la diada de Sant Jordi, i no necessita manllevar aquesta celebració a cap altre país. Per això la maniobra Preciados, malgrat el seguidisme d'alguns irreflexius botiguers catalans, no ha reeixit mai aquí. I no ha reeixit perquè ningú no celebra dos cops una mateixa festa anual. Altrament deixa de ser anual.

En aquest sentit, crida l'atenció la inconsistència dels arguments amb què Maria Calopa, presidenta de l'Associació de Comerciants Centre Vila de Sant Cugat, i Antonio Ventaja, de la botiga Muy Mucho, en declaracions a Cugat.cat, han pretès justificar l'artifici. Diu la primera que 'ho fem per facilitar l'originalitat als clients i animar-los a comprar', i el segon hi afegeix que 'Sant Valentí és una excusa per als comerciants, però també per als clients, ja que els botiguers podem vendre més i els compradors fan un regal a l'estimat o a l'estimada.' D'entrada, cal agrair-los que reconeguin que tot plegat 'és una excusa' per 'vendre més'. Però encara seria més d'agrair que verbalitzessin que també és una excusa per fer-nos comprar allò que no necessitem. I és que el 14 de febrer, com dic, els catalans no necessitem comprar cap regal per al nostre 'estimat o estimada' per la senzilla raó que ja ho fem el 23 d'abril.

Finalment, diguem que no hi ha cap 'originalitat' en aquell regal comprat en una diada comercial. L'originalitat, en tot cas, rau en el regal que fem a 'l'estimat o a l'estimada' just quan no hi ha cap celebració que ens hi obligui. No és, per tant, intentant doblar les festivitats anuals -al final ens encolomaran dos dies dels enamorats, dos dies del pare, dos dies de la mare...- la millor manera de dignificar el noble ofici del comerciant, sinó persuadint la societat dels efectes positius que té en les relacions humanes la capacitat de sorprendre algú amb un rampell obsequiós; és a dir, amb el desig sincer i espontani de fer-lo feliç sigui quin sigui el dia de l'any.


VÍCTOR ALEXANDRE és escriptor i periodista
www.victoralexandre.cat
@valex_cat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.