Solera (Ivoox): 'El podcast està de moda; ara la meva mare ja sap a què em dedico'

La plataforma d'àudio a la carta per internet pionera a l'Estat espanyol va néixer fa 12 anys a Sant Cugat, on hi té la seu


  • Comparteix:

La primera plataforma que va apostar pel podcast a l'Estat espanyol, Ivoox, té les oficines a Sant Cugat des del seu naixement, el 2009. Cugat Mèdia ha parlat amb el seu fundador, Juan Ignacio Solera, que explica la història de l'empresa i assegura que el futur del podcàsting passa per la monetització i les subscripcions.

El podcast està de moda?
El podcast està molt de moda. Han entrat grans 'players' en l'últim any i mig en l'ecosistema dels podcasts i ara la meva mare ja sap a què em dedico; fa anys que no sabia a què em dedicava i ara ja sí.

El perill és que les modes passen de moda?
Jo crec que aquesta ha vingut per quedar-se perquè en el fons és un fill de la ràdio i la ràdio fa més de 70 anys que està amb nosaltres. I això que hi ha hagut canvis en el periodisme i en els formats, i allà segueix.

Ivoox va ser el pioner a l'Estat com a plataforma de podcasts?
Sí, i de fet no n'hi ha cap altre a Espanya actualment.

Cap gran empresa no ha volgut comprar mai Ivoox?
Hem tingut converses i en seguim tenint, però el problema és que per a una multinacional americana, per exemple, nosaltres som massa locals per l'idioma. Treballem massa per a hispanoparlants i una multinacional busca qui li doni solucions mundials, no tan focalitzades amb un sol idioma. I això ens llasta una mica.

Molts santcugatencs no saben que Ivoox té la seu a Sant Cugat des del seu naixement. Què fa Ivoox a Sant Cugat?
Jo soc de Madrid, però visc a Sant Cugat des de 2004 per una altra feina que em va sortir a Sabadell i que m'obligava a conduir molt. Em va sortir la idea d'aprofitar el temps mentre conduïa i vaig inventar una mena d'audioquiosc on pogués trobar el que volgués del tema que fos per escoltar mentre feia altres coses. I un dia, a la porta de l'escola Santa Isabel de Sant Cugat, parlant amb altres pares, vaig explicar que tenia aquest projecte i que no sabia com llançar-lo, i un em va dir que coneixia la gent del grup Intercom, que estava aquí a Sant Cugat. Els vaig trucar, em van citar, ens vam agradar i em van donar 200.000 euros per començar. Això va ser el 2008 i vam sortir el 2009. I aquí estem, i sempre aquí, a Can Sant Joan, davant de l'estació dels FGC.

Ara estem fent l'entrevista a les oficines d'Ivoox, que estan desertes. Des de quan no trepitgeu l'oficina?
El confinament va començar el 14 de març de 2020. Des del dia 11, nosaltres, veient com estava la cosa, vam dir 'tots cap a casa', i encara no hem tornat.

Doni'm xifres d'Ivoox. Què és ivoox avui?
Pretenem ser la plataforma ideal per publicar, distribuir i monetitzar àudio a la carta, no només podcasts i ràdio, sinó també per penjar conferències, relats... Al món ja hi ha un milió de podcasts de tots els idiomes, i en castellà poden ser entre 200.000 i 300.000. Nosaltres estem especialitzats en els que es fan en castellà, i el 99% de la nostra audiència és hispanoparlant: un 60% d'Espanya i un 40% de Llatinoamèrica i llatins americans.

Ara estem iniciant accions relacionades amb la monetització. Som l'única plataforma que vam incloure fa tres anys el model de micromecenatge al podcast perquè a canvi d'un episodi extra l'audiència pogués subscriure's. Qui no pugui donar suport a un podcast per 1 o 5 euros al mes, pot seguir escoltant el contingut en obert. Aquest model, en el qual estàs recompensant no només el contingut extra sinó també tota la tasca de gent que elabora contingut cada setmana, com 'La Òrbita de Endor'.

Amb els tres anys que portem amb aquest sistema ja hem repartit més d'un milió d'euros entre els creadors. I això és el que ens omple més de satisfacció, demostrar que fins i tot amb l'àudio la gent està disposada a pagar si el contingut els val la pena.

El negoci d'Ivoox és la publicitat que se sent abans dels podcasts, i ara aquesta part de subscripció, oi?
Sí, sempre ha sigut un model publicitari, però, igual que passa amb els mitjans de comunicació clàssics, arriba un moment que o bé escales i segueixes creixent a unes xifres enormes o no és suficient. Amb la publicitat només, per viure nosaltres i pagar el que gastem, que són quasi 20.000 euros al mes només amb servidors per a tot el tràfic que suportem, no és suficient. Per això vam veure que havíem de superar el model publicitari i afegir-hi un model de subscripció. Ara un mix al 60-40%, però acabarà sent un 50-50% que ens permetrà retornar més als creadors, que és el que ens agradaria; que el creador pugui viure de la seva audiència.

Quants treballadors teniu a Ivoox ara mateix?
Som uns 15, fins i tot en període de pandèmia n'hem contractat a quatre que ni tan sols coneixem, cosa que és una mica un drama, perquè sent tan pocs és una llàstima perdre el contacte personal. D'aquests, un 60% són tècnics, i la resta és contingut, màrqueting i producte. En el fons som una tecnològica i no tenim departament comercial. Això també ens minva, el fet de no poder explotar el 'site' com a suport publicitari. En tot cas, tenim clar que hem d'anar migrant cap a un model de monetització per subscripció.

Vau ser els primers a Espanya, i encara sou els únics. Fa por la competència de les grans empreses que han entrat al negoci del podcast com Spotify o Amazon?
Sempre hem tingut competència perquè Apple sempre hi ha sigut, ja que són els pares del podcast com a tal, però és cert que nosaltres ho veiem més com una possibilitat. Que plataformes com Spotify doni a conèixer que existeixen els podcasts és molt important.

Hi ha un auge del format àudio? Fa un any va néixer una xarxa social nova, Club House, que són sales per a xerrades en directe, i ara Twitter i altres volen copiar ja el seu format.
La veritat és que és genial tot el que sigui dinamitzar aquest sector. Jo encara a Club House no ho qualificaria de podcast, ja que no permet encara gravar les converses, però sí que permet molt la participació amb cert anonimat. El que em sorprèn és el 'hype' que hi ha hagut amb el llançament de Club House, ho han fet bé no, el següent, per una cosa que sí, està bé, però jo personalment m'ho estic mirant amb calma. És increïble que han aconseguit que si no estàs a Club House no ets ningú.

El futur del podcast passarà només per la subscripció? Deixaran de ser gratuïts?
Jo crec molt en la verticalitat del podcast. Si aquesta verticalitat l'assumim no tindrem gaires descàrregues ni cobertures tan grans com les que té la ràdio. Nosaltres tenim podcast com 'La voz de Horus', que parla de 'Warhammer 40.000'. Per molt que s'esforci, no tindrà més audiència que la de la gent interessada en 'Warhammer', però aquest home ha aconseguit que tota la gent que pinta figures de 'Warhammer' escolti el seu podcast. Ell ha habilitat aquest model de subscripció amb nosaltres i treu xifres de quatre dígits cada mes, amb aquesta 'ximpleria' del 'Warhammer'. I és ell sol qui fa el podcast des de casa. [...] M'agrada veure que cada cop més gent està disposada a pagar per continguts rellevants.

Ha hagut d'arribar Netflix, i altres, per donar una empenta al podcast de subscripció?
Ha ajudat moltíssim. No ens atrevíem a fer el pas fins que no vam fer aquesta reflexió: "Coneixes algú que no estigui pagant ja per Netflix o HBO?". I vam dir-nos que "aquest és el moment".

El podcàsting sempre s'ha relacionat amb l'amateurisme i encara ara hi ha poca gent que pot viure d'això només.
De podcasters que viuen d'això, per exemple Santiago Camacho, amb el seu 'Dias Extraños' a Ivoox. És el número u amb diferència pel que fa a suports de mecenes. Recordo fa dos anys que, quan em va trucar per dir-me que deixava la feina per viure només del seu podcast, em tremolaven les cames. I Antonio Runa de 'La Òrbita de Endor' també fa uns anys que viu dels seus fans. Cada cop hi ha més exemples.

Però molta gent, si al final no tenen cap retorn se'n poden cansar, també.
Clar, al principi ho fas per tu i dius "m'escolten tantes persones", però arriba un moment que això esgota i dius "m'escolten tantes, i què?". L'àudio es mou en unitats de mesura diferents, en vídeo parlem de centenars de milers de visites i fins i tot de milions. Amb l'àudio, encara que tingui molt èxit, arribes a desenes de miler; un centenar de milers és una barbaritat. I amb el model publicitat que et dona un euro per cada 1.000 escoltes, per tenir 30.000 oients només reps 30 euros . És molt difícil guanyar diners així, per això ha d'haver-hi estratègiques mixtes.

Per als mitjans de comunicació locals com Cugat Mèdia, què ens aporta el món del podcast, més enllà de penjar-hi els programes que fem?
A nosaltres ens agradaria arribar a una prescripció més local que no tenim ara. Identificar i fer propostes de contingut a aquells que nosaltres sabem que ens escolten des de Sant Cugat, per fer-los notificacions personalitzades. Ara no tenim aquesta capacitat. Les emissores locals feu una bona feina amb continguts que interessen a la comunitat, però teniu poca visibilitat, i ho dic jo que visc a Sant Cugat. Teniu de competència els grans mitjans, i en els fons és l'economia de l'atenció. Perquè jo arribi a un mitjà local m'ho has de posar més fàcil i hauria de ser que quan obri el mòbil em surti una recomanació de proximitat. Hi estem treballant.


Juan Ignacio Solera

"Vam veure que havíem de superar el model publicitari i afegir-hi un model de subscripció. Ara un mix al 60-40%, però acabarà sent un 50-50% que ens permetrà retornar més als creadors, que és el que ens agradaria, que el creador pugui viure de la seva audiència"



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.