Roberto Emparán: 'Les ones gravitatòries tindran implicacions en un futur que encara no entenem'

Detall de la portada del llibre / Foto: Ariel Editorial

El doctor en física i professor d'investigació de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), Roberto Emparán, que resideix a Sant Cugat, ha assegurat en una entrevista a Cugat.cat que el recent descobriment de les ones gravitatòries 'comportarà implicacions en el futur que encara ara no entenem', a més de canviar la concepció que tenim sobre la física en l'actualitat. Emparán ha publicat el llibre 'Iluminando el lado oscuro del universo', una obra de divulgació científica per 'posar llum' a les teories d'Einstein de fa 100 anys i explicar de la manera més entenedora possible l'actual concepció de l'univers, del qual 'no entenem', assegura, el 96%.

ESCOLTA-HO

Les frases més destacades de l'entrevista

'No cal tenir cap coneixement previ ni de física ni de ciència en general, espero que el lector tingui curiositat.'

'Les ones gravitatòries confirmen la teoria de la relativitat d'Einstein però, a més, ens permeten explorar l'univers d'una manera totalment diferent i canviaran la concepció que tenim sobre el seu funcionament.'

'Einstein està en l'origen de tots aquests coneixements. Entenem millor les teories d'Einstein actualment que el mateix Einstein, i això és normal. Avui en dia volem anar més enllà d'Einstein perquè no és una teoria definitiva.'

'La teoria de cordes és el millor intent que tenim per unificar la física de la gravetat i la física quàntica, la física del més gran amb la física del més petit. És una teoria que no està verificada i que fins i tot els científics no l'entenem al 100%.'

'El forat negre és un dels personatges principals del llibre. A un forat negre s'hi pot entrar però no sortir, ni tan sols hi pot sortir la llum. És un lloc on el temps s'acaba, una espècie de Big Crunch, un Big Bang al revés, localitzat i invisible des de l'exterior.'

'Avui en dia les ones gravitatòries i els forats negres no afecten la vida quotidiana perquè són experiments que es troben al límit de la ciència, però segur que en un temps tindran implicacions que encara no entenem'.

'Segur que Einstein no imaginava que els seus estudis els portaríem actualment a la butxaca, per exemple amb el funcionament del GPS. Si no es tingués en compte com afecta el temps a la gravetat, el GPS perdria la precisió en pocs minuts.'

'Fa 100 anys es va predir que en l'actualitat s'aconseguiria detectar les ones gravitatòries i que Einstein pensava que era inabastable.'

'La ciència és una activitat humana i els errors i orgulls sempre estan presents'.

'Hi ha dos reptes principals en la concepció de l'univers. D'una banda la matèria i l'energia fosca, no entenem el 96% de l'univers. L'altre repte fonamental és fer compatible la física d'allò més gran amb la física d'allò més petit. Estar a frontera de la ciència és estar sempre en l'incertesa.'

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.