Un investigador santcugatenc, entre els descobridors de dos nous planetes potencialment habitables

Ignasi Ribas 閟 director de l'Institut de Ci鑞cies de l'Espai, una de les institucions que ha participat al descobriment, i investigador del CSIC

Ignasi Ribas / Foto: Cugat M鑔ia

A 12,5 anys llum de nosaltres, que en tecnologia actual equival a 150.000 anys de viatge, dos planetes orbiten al voltant de l'Estrella de Teegarden, un astre deu vegades m閟 petit que el Sol. Fins aquest any ning coneixia la seva exist鑞cia, per el projecte CARMENES, impulsat per diversos instituts espanyols i alemanys els ha pogut identificar per primera vegada. De planetes se'n descobreixen molts, per aquests tenen una particularitat, entren en el selecte club de planetes potencialment habitables, format per una vintena de membres. 'El Pou', la secci de ci鑞cia i tecnologia que Cugat.cat produeix per a la Xarxa, n'ha parlat amb un dels responsables de la troballa, el santcugatenc Ignasi Ribas.

Escolta-ho

El director de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya, una instituci formada per diverses universitats amb el suport de la Generalitat, ha tingut una implicaci directa en la projecci i funcionament de l'instrument que ha detectat Teegarden b i Teegarden c, uns noms poc po鑤ics per cenyits a l'habitual nomenclatura de les troballes espacials. CARMENES 閟 l'acr騨im, una mica for鏰t, aix s, de Calar Alto high-Resolution search for M dwarfs with Exoearths with Near-infrared and optical 蒫helle Spectrographs, un telescopi de tres metres i mig situat a Almer韆 capa de prendre mesures d'alta precisi i destinat precisament a catalogar planetes petits fins ara indetectables que puguin allotjar vida.

Ribas ha explicat en l'entrevista les caracter韘tiques d'aquests planetes, dels quals de moment en sabem m閟 aviat poc, per s que s髇, en termes astron騧ics, a prop. 'L'objectiu del projecte era trobar-ne d'habitables i en aquest cas 閟 tot un 鑨it, perqu hem trobat una estrella molt, molt propera, que t planetes similars al nostre i que ho s髇', celebra Ribas.

Captura de pantalla d'una il穕ustraci art韘tica de sistema Teegarden
Captura de pantalla d'una il穕ustraci art韘tica de sistema Teegarden / Foto: Universitat de G鰐tingen. AMPLIA'L

Teegarden b i c orbiten al voltant d'una estrella m閟 freda que el Sol, per tant, per complir amb els est鄋dards d'habitabilitat, han de girar m閟 a prop. Els anys a Teegarden b i c duren entre cinc i 11 dies i els cient韋ics calculen que la temperatura de la superf韈ie podria trobar-se entre els 0 i els 100 graus, un fet que permetria la pres鑞cia d'aigua l韖uida.

'Cal diferenciar entre planetes potencialment habitables, habitables, que tenen aigua l韖uida, i habitats, on efectivament hi ha 閟sers vius', adverteix Ribas. De moment, encara no hi ha cap planeta que hagi superat el primer estadi. I queda encara m閟 lluny imaginar una nau espacial tripulada trepitjant-ne la superf韈ie, ja que la definici d'habitable no es basa ni en l'esp鑓ie humana ni tan sols en la vida a la terra. No sabem a quina temperatura est l'aigua ni tampoc si hi ha algun tipus d'atmosfera que pogu閟 ser respirable. 'L'鷑ic que podem fer ara 閟 catalogar planetes on la nostra definici de vida, a partir del carboni, pugui ser possible', admet.

Comenta-ho a Facebook

OPINA

Identifica't per comentar aquesta not韈ia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Av韘 important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opini expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il穕egal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel穕ar el dret de publicaci als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.

Aconsegueix els v韉eos de Cugat TV en DVD