El RACC alerta dels efectes de la ZBE sobre un transport públic 'al límit'

L'entitat calcula que unes 9.000 persones s'afegiran en hora punta al transport públic


  • Comparteix:

L'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a Barcelona comportarà el traspàs d'uns 9.000 usuaris nous en hora punta cap a la xarxa del transport públic. Així ho calcula un estudi del RACC, en el qual s'adverteix que el transport públic ja està 'al límit de la seva capacitat'. L'entitat assegura que cinc línies de Rodalies (R1, R2, R2sud, R3 i R4) i la línia de Terrassa d'FGC ja superen el 100% d'ocupació entre dos quarts de vuit i dos quarts de deu del matí, fet pel qual posa en dubte que puguin fer front a aquest significatiu augment d'usuaris. Per això demana un 'pla d'emergència' que incrementi les freqüències i la capacitat a Rodalies, i que es construeixi un nou túnel per a la línia del Vallès de FGC.

Cada dia entren i surten de la capital catalana aproximadament 540.000 vehicles i, segons el Reial Automòbil Club de Catalunya, un 20% d'aquests estan afectats per les restriccions de la Zona de Baixes Emissions, ja que no compten amb l'etiqueta ambiental de Trànsit. En xifres concretes, 134.000 persones (108.000 vehicles) que fan la connexió entre Barcelona i àrea metropolitana hauran d'adaptar la seva mobilitat diària a partir de l'1 de gener del 2020. La meitat d'aquestes persones -unes 67.000- es plantegen el canvi al transport públic (Bus Exprés, FGC, Rodalies o bé Park&Ride + tren), però un 35% preveu continuar entrant i sortint de Barcelona amb vehicle privat. Concretament, un 26% d'afectats aposta per comprar un vehicle nou o de segona mà, un 8% afirma que farà servei el cotxe amb distintiu ambiental d'un familiar i l'1% assegura que utilitzarà la moto d'algun membre de la família.

Un 11% no sabia de l'existència de l'etiqueta ambiental
Altres dades que criden l'atenció són que fins a un 11% dels enquestats (usuaris de vehicles 'contaminants') desconeixien l'existència de l'etiqueta ambiental i, per tant, ignoraven que no podran circular per les Rondes d'aquí a menys d'un mes. Un 8% dels usuaris que es mouen entre Barcelona i l'àrea metropolitana encara no havien decidit quina alternativa de transport utilitzar, una xifra que puja fins al 19% en el cas dels usuaris que es mouen a dins de Barcelona. Segons el RACC, el repte principal serà absorbir aquest significatiu augment de la demanda d'usuaris a la xarxa de transport públic, principalment en hora punta (unes 9.000 persones). L'estudi ha avaluat 42 de les 50 línies de transport (Rodalies, FGC, Bus Exprés) i les dades no són molt esperançadores.

Fins a cinc línies de Rodalies (R1, R2, R2sud, R3 i R4) ja superen a dia d'avui el 100% de l'ocupació en el servei en hora punta del matí, amb pics del 108% a l'R3 sentit l'Hospitalet i del 107% a la R2sud sentit Barcelona-Estació de França. FGC té una ocupació mitjana del 63% al període pic del matí, però hi ha ocupacions superiors al 100% de 08.30 a 09.00 hores en el cas de les línies de Terrassa. I al Bus Exprés l'ocupació mitjana és del 75% en hora punta, però amb ocupacions que ja freguen el límit al Maresme i al Baix Llobregat.

Més capacitat a Rodalies, nous carrils Bus/VAO i ampliar Park&Ride
Amb les dades a la mà, des del RACC es reclama que s'apliquin amb celeritat millores al transport públic perquè pugui assumir l’increment d'usuaris previst a partir del gener del 2020. 'Les més urgents serien incrementar les freqüències i capacitats dels trens de Rodalies, millorar la senyalització, fer desdoblaments a l'R3 i construir un nou túnel per a la línia del Vallès d'FGC', ha enumerat el tècnic de la Fundació RACC, Marc Fíguls. Des del RACC també es proposa reforçar els corredors de mobilitat més afectats per la ZBE (la B-23 i la C-31 fins a Glòries) i agilitar els itineraris dels Bus Exprés amb carrils bus fins a l'estació de Sants i l'estació del Nord.

També es reivindica adaptar la infraestructura viària amb un Carril Bus/VAO de baix cost al corredor del Baix Llobregat i Maresme per afavorir el pas de busos exprés i vehicles d'alta ocupació, i ampliar els Park&Ride de les estacions de Renfe i FGC a l'àrea metropolitana de Barcelona, així com oferir espais d'estacionament pròxims a les parades de Bus Exprés. Igualment, el RACC aposta per fomentar l'ús de vehicles compartits i facilitar més la informació als usuaris a través d'aplicacions mòbils i noves tecnologies (per exemple, desenvolupar una nova app que integri Renfe, FGC i Bus Exprés que permeti localitzar els vehicles/trens i la seva ocupació en temps real).

Finalment, el RACC recomana a les empreses flexibilitzar els horaris dels treballadors per diluir la saturació durant l'hora punta del matí i incentivar el teletreball i el coworking en origen. 'Estem en un moment d'emergència climàtica però també d'emergència d'inversions. Estem d'acord amb les restriccions de la ZBE, però hem de garantir una mobilitat de qualitat de les persones', ha sentenciat el president del RACC, Josep Mateu.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.