L'Ajuntament crea la facturació variable en el servei de neteja i recollida de residus


  • Comparteix:

L'Ajuntament ha implantat un sistema de facturació variable que pretén avaluar, optimitzar i millorar la prestació de neteja viària i recollida de residus que actualment presta a Sant Cugat l'empresa Valoriza. El Pla de Control i Millora Contínua és un concepte nou fins ara a les concessions públiques que té l'objectiu de pagar en funció del compliment, la qualitat i la satisfacció del servei.

L'Ajuntament ha presentat aquest dimecres un sistema pioner en les administracions públiques de l'Estat espanyol. Per primera vegada, una concessió d'una administració pública està subjecte a una avaluació contínua i diària del grau de compliment, qualitat i satisfacció del servei.

El sistema, que funciona des de principis d'any, pretén avaluar, optimitzar i millorar, de forma permanent, la prestació d'aquest servei buscant l'eficiència màxima dels recursos. L'objectiu és que amb els mateixos recursos materials i humans es pugui prestar un millor servei, reduint les càrregues innecessàries i ajustant el servei a la demanda real de la ciutat.

La tinenta d'alcalde de Serveis Urbans, Cristina Paraira, ha remarcat que la voluntat del consistori no és obtenir un estalvi econòmic sinó assegurar-se una correcte i eficient realització de la neteja viària i de la recollida de residus utilitzant la facturació variable.

Cristina Paraira

La facturació variable és al final però no és l'objectiu. El que volem és garantir i assegurar que el servei es presta de manera dinàmica i amb qualitat.


El Pla de Control i Millora Contínua verifica primer que els serveis contractats s'hagin donat quantitativament a partir de tecnologies de geolocalització. Posteriorment, un equip d'inspectors, format per tècnics de l'Ajuntament i l'empresa concessionària, Valoriza, avalua la qualitat de la neteja a la via pública. Totes les informacions recollides s'introdueixen en una plataforma, anomenada Qualit_net i creada per la consultoria Everis, que valora la prestació global del servei.

Aquest programari elabora, després, un informe que determina quina ha de ser la factura mensual que ha de generar l'empresa concessionària, ajustada als serveis que hagi prestat. A aquests indicadors, s'hi afegeix també el grau de satisfacció ciutadana obtingut a partir de l'Observatori Socilògic i l'oficina Infonet. Per a l'equip de govern la voluntat és situar el ciutadà al centre de l'acció política i que la seva opinió computi en aquest tipus d'indicadors.

Actualment el servei de neteja viària i recollida de residus que presta Valoriza a Sant Cugat té un cost de 565.000 euros al mes per a l'Ajuntament. Amb aquesta mesura mai no es pagarà més d'aquesta quantitat i com a màxim, si el servei no és òptim, es descontarà un 25% de la factura.

El sistema del Pla de Control i Millora Contínua té un contracte de 10 anys de durada.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.