Joan Llongueras (barber): 'La clau de l'èxit del negoci és ser atent amb la gent i fer-ho tot bé'

És propietari de la barberia des de fa 40 anys i és la tercera generació de la família que agafa el relleu del negoci

Joan Llongueras, el propietari de la Perruqueria Joan Llongueras / Foto: Cugat Mèdia

Entrevista

Publicat el 24/jun/22 per Paula Pujol

La Perruqueria Joan Llongueras és un dels comerços emblemàtics de Sant Cugat amb gairebé 100 anys d'història. Fundada l'any 1923 i ubicada al mateix lloc des que van obrir, al número 26 del carrer Major, és la barberia més antiga de la ciutat. Cugat Mèdia ha visitat el local i ha parlat amb Joan Llongueras, l'actual propietari i treballador des de fa gairebé 40 anys i el qual forma part de la tercera generació de la família que agafa el relleu del negoci.

Escolta-ho

Quin any va néixer la perruqueria?
La barberia es va fundar el 1923. El meu avi vivia a Piera i el seu pare, que era Mosso d'Esquadra, el van destinar aquí a Sant Cugat. L'any 1923 es va casar i va obrir aquest negoci, la barberia. En aquella època, Sant Cugat era un poble petit i al matí feia de pagès i a la tarda de barber, compaginava les dues feines. Devien ser temps difícils.

Més tard, va acabar dedicant la seva jornada només a la barberia?
Sí. Quan va néixer el meu pare li va ensenyar l'ofici de pagès. A Sant Cugat cada vegada hi havia més gent i va arribar un moment que el meu pare tenia una dedicació plena a la barberia. El meu avi va tenir d'aprenents als germans Barnils, el Rafael i el Josep, exalcalde de Sant Cugat, i a Medí Grau.

Com és el dia a dia de la barberia?
M'aixeco al matí, esmorzo i vaig a buscar el diari. Quan baixo ja ho tinc tot a punt, els clients a la llista fets i obro.

Què és el que més t'agrada de la feina?
El tracte amb la gent. Tinc clients que venien de petits i ara veig que s'han casat, tenen fills i venen amb ells. Tinc clients de tres generacions. A vegades et fa la sensació que més que clients són amics perquè els conec de sempre.

És complicat treballar sol en el negoci?
No, ja estic acostumat. Vaig treballar amb el meu pare 25 anys i després m'ho vaig fer sol.

Quina és la clau per sobreviure tant de temps com a comerç de proximitat en un entorn actual canviant?
La clau per mi és fer-ho tot bé i tractar bé a la gent. Estar a l'aguait també amb les tendències, degradats, barbes hipsters, i una mica tot.

En tots aquests anys, com ha canviat la clientela?
Els clients del meu avi i del meu pare eren pagesos i ara venen clients que són metges, advocats, pilots d'avió, enginyers de Fórmula 1 i algun pagès, que ja no en queden gaires.

I la ciutat?
Sant Cugat també ha canviat molt des d'aleshores, on abans hi havia camps i vinyes, ara hi ha pisos. Tot és molt diferent.

Quins pentinats i afaitats són els que més fas?
Hi ha molt jovent que es fa degradats, que és una mica més curt de baix i anar pujant no tan curt, i barbes llargues. Però també predomina el tallat clàssic. Ara torno a tenir joves que venen a afaitar-se, que semblava que era una cosa que es perdia.

Ets ja la tercera generació de la família que porta el negoci. Quin és l'èxit del negoci?
Una de les claus és ser atent amb la gent i fer-ho bé, tampoc té cap secret.

L'Ajuntament de Sant Cugat va homenatjar la barberia l'any 2018 per la seva trajectòria. Què va significar?
Va ser una festa molt maca que l'Ajuntament el 2018 se’n recordés de totes les botigues emblemàtiques d'aquí Sant Cugat. Va ser molt maco i emocionant.

Quin és el futur de la barberia?
Em queden 10 anys per jubilar-me. Tinc dos fills, un de 19 i una de 22 anys. És una altra generació i una altra època, on el jovent va a la universitat i tenen les seves coses. Veig difícil que agafin el relleu.