Alan Fusté (Adaptical): 'És molt important personalitzar l'aprenentatge i donar a cada persona el que necessita'

L'startup Adaptical va néixer a Sant Cugat al 2018 i recentment ha creat Mathew, una eina per personalitzar l'aprenentatge de les matemàtiques


  • Comparteix:

El santcugatenc Alan Fusté és un dels tres creadors de l'startup Adaptical amb seu a Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia

El santcugatenc Alan Fusté és un dels tres creadors de l'startup Adaptical amb seu a Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia

Cercar eines i maneres per a que l'educació i els aprenentatges siguis el més personalitzat possible és un dels objectius de la comunitat educativa. Les criatures no tenen el mateix ritme d'aprenentatge, i és important que els adults els puguin fer l'acompanyament idoni per fer-los avançar, créixer i aprendre. Amb aquesta voluntat va néixer al 2018 a Sant Cugat l'startup Adaptical que recentment ha creat Mathew una eina per personalitzar l'aprenentatge de les matemàtiques. Cugat Mèdia parla amb Alan Fusté, santcugatenc i un dels creadors d'Adaptical.

ESCOLTA-HO

Què és exactament Adaptical?
Adaptical és una startup tecnològica de Sant Cugat que desenvolupa eines que ajuden en el procés educatiu dels estudiants. L'estudiant aprèn en cada moment amb els continguts que necessita adaptats a les seves necessitats, com poden ser les seves aptituds pedagògiques i el seu nivell de coneixement, entre d'altres.

I per què neix?
El que teníem clar és que volíem aplicar la intel·ligència artificial a l'educació i vam començar a cercar sobre què era interessant a nivell educatiu i com podíem ajudar als components d'aquest sector educatiu que són, principalment, els estudiants i els docents. Vam veure que una de les necessitas principals era ajudar a reduir les dificultats que hi havia a nivell d'aprenentatge o aquest fracàs que per desgràcia tenim, sobretot, al nostre país. Vam veure que era interessant aplicar la intel·ligència artificial a ajudar a que cada estudiant pogués aprendre al seu ritme. Així és com neix Adaptical i també Mathew.

Parles d'intel·ligència artificial...com s'ha d'entendre exactament?
Per simplicar-ho molt. Adaptical és una aplicació des d'on es pot accedir des de qualsevol dispositiu i el que permet és que els estudiants principalment practiquin amb exercicis fets a mida. Això vol dir que quan un estudiant comença a practicar, l'eina li va generant els exercicis en temps real que necessita en aquell moment en base a diferents paràmetres. Sobretot ho hem centrat en matemàtiques. Per exemple, què permet? Doncs que a classe igual estan practicant una cosa i l'estudiant no ho entén... i la classe segueix el seu ritme i potser l'estudiant no està consolidant bé tots aquests coneixements, doncs al final Mathew el que permet és que l'estudiant des de casa practiqui tot el que necessiti. Un ho necessitarà més i l'altre menys, i tot això es va modulant i dona a l'estudiant el que necessita en cada moment.

Quina diferència hi ha entre això i una acadèmia de reforç?
És diferent en el sentit que l'atenció és individual. De fet, el problema de moltes acadèmies és el mateix que a classe, que hi ha molts estudiants per un únic professor. A més, a les acadèmies la gent va com a molt una hora o dues hores a la setmana (qui s'ho pot permetre). Mathew en canvi té un cost molt més baix i alhora permet tota aquesta personalització individual per a l'estudiant i que al final pugui avançar al ritme que necessita.

Això és un toc d'atenció per a les escoles i instituts?
Més que un toc d'atenció, entenc que el sistema públic, sobretot, però també el privat, al final té les limitacions econòmiques que té i no podem tenir un docent per cada alumne, que igual seria la personalització ideal (tot i que també sortirian altres problemes de desenvolupament social i de personalitat). Per tant, creiem que és un complement a la seva feina. No busquem substituir, en cap moment, el docent, simplement és impossible que el docent vagi generant continguts específics per a cada estudiant. Sempre posem un exemple: els docents que fan servir Mathew una hora a la classe, són capaços de fer 400 exercicis personalitzats per a cada estudiant en aquella estona. Seria impossible que una persona anés alumne per alumne, li donés un exercici adaptat a les seves necessitats i quan acabés aquest exercici encara li en generés un altre...i així repetidament durant una hora. És impossible fer-ho humanament, però sí ens ho permet la tecnologia.

Us heu unit molt amb la docència perquè compteu amb 3 docents que creen els continguts...és essencial?
Sí és totalment clau la part de docència. Hi ha una part tecnològica molt gran, però la part de docència és essencial. És molt important que hi hagi unes persones darrere amb coneixement de tot aquest camp que siguin capaces de dir-li a la tecnologia el què ha de fer o el que no ha de fer. Li deixem via lliure a la tecnologia perquè creïi continguts però dins els paràmetres que marquen les persones.

Mathew ha arribat ja a dues escoles de Catalunya, una de Mollet i l'altra d'Igualada...amb la voluntat que aquesta eina arriba a totes les escoles del país, com esteu fent aquest treball?
El que teníem clar és que com l'educació és crucial en la vida de les persones, el que portéssim a les escoles havia de ser quelcom útil, que aportés valor i fos positiu. Per tant, el que vam fer, fa un any i mig, són proves pilot amb un centre. No vam intentar créixer moltíssim en qüestió de volum, sinó que vam pensar que era millor començar per un i mirar que els hi fos útil tant per als estudiants com per als professors. Amb aquest pilot hem anat pujant el nombre d'escoles, ja en tenim dues i properament tancarem unes altres.

Tenen dubtes els centres? tenen interès?
Hi ha una mica de tot, la veritat. Quan els hi expliques, escrius o truques per donar-los a conèixer la proposta, el primer que pensen és "ui, una eina més és igual a més feina". Hi ha una part didàctica per part nostra de fer-los entendre que això és positiu per al seu dia a dia, que no és més feina, sinó al contrari, que els hi treu treball. Hi ha una mica de tot, perquè també trobes gent que és molt entusiasta i directament li agrada la idea i gent que és més propera a l'ús de la tecnologia i gent que no. El que ens hem trobat també és que després en el dia a dia, quan estan fent servir Mathew cada centre i, fins i tot, cada docent ho fa servir d'una manera diferent. Uns posen els deures, altres el fan servir també a classe, altres donen més llibertat perquè practiquin a les tardes... cadascú ho fa una mica a la seva manera i no ens trobem sempre el mateix perfil.

El vostre projecte està pensat per a una edat concreta?
Vam començar amb alumnes de 5è i 6è de primària i ara fem des de 5è fins a 4t de l'ESO amb matemàtiques, però no tenim un límit d'edat a partir d'aquestes edats en amunt. De fet, també veiem que pot ser interessant per edats universitàries. Per a criatures de 5è cap avall sí que és diferent, perquè les dinàmiques a nivell personal són diferents en menors de 10 anys. Probablement el que farem és ampliar per majors de 16 anys i també amb altres assignatures.

Precisament amb això últim que dius... per què heu començat per les matemàtiques?
Si sortim al carrer i li preguntem a qualsevol persona "quina és l'assignatura de la que no té bon record quan anava a escola" la majoria et diria matemàtiques. Fins i tot gent amb formació superior que sí que els hi agraden les matemàtiques, també han tingut problemes amb les matemàtiques en determinats moments i haguessin agraït un reforç. Per tant, hem començat per les matemàtiques per aquest fet. Si agafes dades de proves com les Pisa, que són referents a nivell internacional, les matemàtiques són el gran problema.

Quines altres línies teniu pensades en un futur?
No estem tancats a cap assignatura. No només estem treballant amb centres, sinó també amb editorials i les editorials, per exemple, no fan matemàtiques, sinó que estan desenvolupant altres assignatures i, per tant, no ens tanquem portes. Estem treballant física i matemàtiques aplicades a les ciències socials i batxillerat. És a dir, tot relacionat amb la ciència i centrat en les necessitats que tenen docents i estudiants.

I els estudiants com porten la relació amb Mathew?
Els estudiants estan molt contents, hem tingut molt bon 'feedback' en aquest sentit i, sobretot, el que ens arriba és que milloren molt l'actitud cap a les matemàtiques, que és un punt important. Moltes vegades, de fet, ens passa que posem el focus en el rendiment acadèmic (que és com parlar de les notes directament) i el que veiem és que el que més ajuda és a nivell d'actitud perquè els nens veuen les matemàtiques d'una altra manera, els hi agrada i els centres tenen noves iniciatives i engresca molt als estudiants.

Hi ha opció per tenir Mathew de manera individual i no a través d'una escola?
Sí també hi ha aquesta opció, que l'hem anomenat com 'Mathew famílies' que és per a ús particular.

Després d'aquests quatre primers anys d'existència, on us veieu amb Adaptical?
Ens veiem seguint impulsant aquesta personalització de l'aprenentatge perquè entenem que el sistema té les limitacions que té a nivell d'ajudar als estudiants, però, la tecnologia pot ajudar en aquest sentit. Així que on ens veiem és en seguir ajudant a centres i famílies i creixent molt amb acords amb editorials, que estan entenent que és molt important personalitzar l'aprenentatge i donar a cada persona el que necessita perquè no se li pot donar a tothom el mateix pel fet que siguin del mateix poble i tinguin la mateixa edat.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.