El repte dels estudis en instal·lacions i sistemes de telecomunicacions i informàtics


  • Comparteix:

ferran.fernandez

Ferran Fernández

Catedràtic d'electrònica a l'Institut FP Sant Cugat


Publicat: el 28/mar/22
Els experts |
PDF

En l'actualitat, formen part del nostre entorn personal, familiar o professional, una gran quantitat d'aparells, dispositius i aplicacions que funcionen gràcies a la informàtica i les telecomunicacions. De fet, no podríem entendre el nostre món i la nostra realitat sense bona part d'aquests elements tecnològics que ens permeten comunicar i fer la majoria de les coses que fem en un dia qualsevol.

Al darrere d'aquestes innovacions, per posar-les en pràctica i per garantir el seu funcionament, hi ha dos cicles que s'estudien a l'Institut FP de Sant Cugat des de l'any 2001-2002, i que suposen un camí professional que s'acostuma a completar amb el grau d'enginyeria de telecomunicacions a nivell universitari. De fet, als alumnes que comencen primer curs, acostumo a dir-los sempre que l'enginyeria en telecomunicacions comença amb el primer cicle de grau mitjà en instal·lacions de telecomunicacions, continua amb el de grau superior en sistemes de telecomunicacions i informàtics, i acaba amb el grau universitari, a més de postgraus, màsters o doctorat.

Ara bé, malgrat estem molt habituats a fer ús dels sistemes de telecomunicacions i informàtics que ens envolten, dissenyades per ser fàcils d'utilitzar en qualsevol àmbit i per persones amb coneixements molt diversos, hem de tenir en compte que es tracta d'estudis tècnics, en els quals cal tenir una base de coneixements en matemàtica, ciències i tecnologia que no és tan fàcil com pot semblar, sobretot si es mira amb l'experiència d'usuari. Passa sovint que alguns alumnes d'ESO, atrets pels jocs d'ordinador, es pensen que els estudis d'informàtica seran similars a com ho veuen des del seu punt de vista, i en molts casos es troben amb que han d'estudiar continguts per als quals no s'han preparat suficientment, sent aquest un dels motius d'abandonament en els estudis.

Cal tenir en compte, per tant, que en els estudis tècnics, cal una base de càlcul i matemàtica, així com de física i tecnologia. El títol de cicle formatiu de grau mitjà en instal·lacions de telecomunicacions pertany a la família professional d'electricitat i electrònica. Els estudiants aprenen a dissenyar, muntar i mantenir instal·lacions de telecomunicacions i audiovisuals, de radiocomunicacions i instal·lacions domòtiques, complint amb la normativa i amb la seguretat.

Els tècnics en instal·lacions de telecomunicacions s'encarreguen del manteniment i la reparació d'instal·lacions electròniques i equips informàtics i perifèrics, la seva configuració, instal·lació de programari en sistemes operatius i aplicacions. Per fer-ho, cal ser una persona observadora, perfeccionista, minuciosa, i amb paciència.

Els alumnes estudien com són les infraestructures en telecomunicacions, instal·lacions de so i megafonia, equips microinformàtics, instal·lacions elèctriques bàsiques, electrònica aplicada, i a segon curs treballen les infraestructures de xarxes de dades i sistemes de telefonia, circuït tancat de televisió, seguretat electrònica, instal·lacions domòtiques i instal·lacions de radiocomunicacions.

En el grau superior s'incideix en la configuració d'infraestructures de sistemes de telecomunicacions, sistemes inforàtics i xarxes locals, tècniques i processos en infraestructures de telecomunicacions, sistemes de producció audiovisual, gestió de projectes d'instal·lacions de telecomunicacions, sistemes de telefonia fixa i mòbil, sistemes integrats i llar digital, fonaments de programació, i a segon curs s'especialitzen en sistemes de radiocomunicacions, xarxes telemàtiques, sistemes integrats i llar digital, tot al voltant de diversos projectes de sistemes de telecomunicacions i informàtics.

Quan un alumne es planteja estudiar estudis en telecomunicacions també és útil conèixer quines seran les ocupacions que es podran trobar. En aquest terreny, i en l'actualitat, es pot trobar feina com a projectista o ajudant de projectista en instal·lacions de telecomunicacions per a habitatge i edificis, on es duu a terme el disseny, el muntatge i el manteniment.

A mesura que s'adquireix experiència, es pot treballar com a cap d'obra en instal·lacions de telecomunicacions, com a tècnic en supervisió, instal·lació, verificació i control d'equips de sistemes de ràdio i televisió en estudis de producció i sistemes de producció audiovisual, així com a tècnic en supervisió, instal·lació, manteniment, verificació i control d'equips de sistemes de radiodifusió. Tècnic en supervisió, instal·lació, manteniment, verificació i control d'equips de sistemes de seguretat electrònica i circuits tancats de televisió i també com a tècnic en supervisió, instal·lació, manteniment, verificació i control en xarxes locals i sistemes telemàtics.

Les sortides professionals, a l'igual que les matèries que es treballen a l'institut es basen en una sèrie de competències professionals, que és el que l'alumne ha de saber fer en els àmbits dels sistemes de telefonia, de ràdio i televisió, en sistemes informàtics i telemàtics, on han de saber gestionar i controlar l'execució i el manteniment dels sitemes de telecomunicacions i informàtics.

FERRAN FERNÁNDEZ és catedràtic d'electrònica a l'Institut FP Sant Cugat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.