Els Museus de Sant Cugat: amics del TEA


  • Comparteix:

helena.minuesa

Helena Minuesa

Responsable del servei educatiu i de públics dels Museus de Sant Cugat


Publicat: el 13/abr/22
Els experts |
PDF

Els Museus de Sant Cugat aposten per, com a premissa bàsica, oferir estratègies de descoberta del patrimoni des d'una mirada àmplia i integradora.

En aquest sentit, el seu servei educatiu ha anat incorporant, any rere any, noves accions que permetin que totes les persones, siguin quines siguin les seves capacitats, puguin gaudir de la cultura.

El passat Nadal, de la mà de l'àmbit de Ciutadania de l'Ajuntament de Sant Cugat, es va iniciar una nova aventura, mitjançant la qual volem que les nostres activitats esdevinguin més sensibles envers els infants amb autisme. Aquesta acció concreta se suma al projecte Guia'm pel Monestir, visites guiades conduïdes per persones amb la Síndrome d'Asperger que duem a terme des del 2016.

Gràcies a la complicitat amb Aliats amb l'autisme, centre terapèutic i educatiu per garantir el dret de l'infant i l'adolescent amb Transtorn de l'Espectre Autista, vam incorporar accions a les activitats per tal que els nens i nenes amb TEA poguessin gaudir també de la proposta lúdica durant les vacances de Nadal.

Aquestes accions es basen principalment en la creació de pictogrames de suport i en l'acompanyament per part d'una persona vetlladora durant tota l'acció educativa.

En primer lloc, els cartells amb pictogrames proporcionen una lectura comprensible de l'activitat que es durà a terme i se situen a un lloc ben visible perquè les famílies ho puguin veure mentre esperen a que comenci l'activitat. Aquest fet permet avançar-se a allò que durem a terme i permet que l'infant pugui anar assimilant les accions a desenvolupar, prenent confiança amb l'espai i la proposta.

En segon lloc, cada nucli familiar compta amb un petit llibret de pictogrames, el qual permet anar seguint les diverses accions que conformen l'activitat.

A més, el fet que una persona vetlladora i experta en autisme acompanyi les famílies en tot moment, permet que l'activitat es desenvolupi de forma realment integradora, sense crear grups diferenciats.

Pel que fa a la distribució de l'espai del taller on es du a terme l'activitat, la recomanació es basa en deixar que la taula que està més a prop de la porta sigui per als infants amb TEA, perquè puguin marxar o desconnectar si així ho necessiten.

Més enllà d'això, i seguint amb les indicacions d'Aliats amb l'autisme, les educadores del patrimoni han de tenir en compte una sèrie de recomanacions:
  • Evitar els sorolls forts
  • Parlar a poc a poc i amb un to de veu adequat
  • Intentar fer frases curtes, concises i entenedores
  • Deixar espais sense parlar, tot respectant els silenci
  • Anticipar allò que farem
  • No forçar la participació d'un infant que no vulgui intervenir
  • Tenir previstes alternatives a l'acció concreta, per si el pla inicial no funciona


  • Després de la rica experiència que ens ha aportat aquesta aventura podem concloure que cada infant és un mon, i que el més savi és treballar amb naturalitat, integrant la diversitat com quelcom intrínsec i que aporta valor afegit a la nostra societat.

    HELENA MINUESA SÁNCHEZ és responsable del servei educatiu i de públics dels Museus de Sant Cugat



    • Comparteix:

    OPINA

    Identifica't per comentar aquesta notícia.

    Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

    Avís important

    Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

    Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

    No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

    Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.