L'aprenentatge basat en projectes: una formació connectada amb la realitat


  • Comparteix:

anna.granero

Anna Granero

Membre de l'Equip Llevat de l'Institut FP Sant Cugat


Publicat: el 25/maig
Els experts |
PDF

Una de les metodologies que estan tenint més èxit en l'entorn de la formació professional és l'Aprenentatge Basat en Projectes, una metodologia que aporta un conjunt ampli d'eines i recursos educatius i laborals al voltant de casos reals, reptes o projectes.

El fet de dissenyar activitats d'ensenyament-aprenentatge a partir d'aquest enfocament metodològic permet, tant al professorat com a l'alumnat, treballar en l'adquisició de competències professionals, personals i socials a través de la connexió de casos amb situacions reals durant un període més llarg de temps.

Això ens permet crear espais d'aprenentatge afins a l'objectiu que es vol treballar per poder arribar a adquirir les competències. A aquest procés d'adquisició costa molt més d'arribar amb una metodologia tradicional, on es proposen activitats per treballar part del contingut d'un determinat mòdul i que ens serveix per valorar si s'ha entès el contingut i no pas si se sap aplicar.

L'Institut FP de Sant Cugat ha estat pioner en dur a terme una sèrie de projectes des del mòdul professional DUAL i, actualment, des dels mòduls de Síntesi i Projecte. Oferim a l'alumnat una sèrie de projectes vinculats amb les competències professionals de cada família que generen sinergies i col·laboracions de manera natural amb la resta de famílies professionals. En funció de la demanda o necessitat són els mateixos alumnes que demanden col·laboració als alumnes del cicle afí a aquella demanda o necessitat per poder solventar-la. Les propostes i projectes que es llencen els serveixen per poder adquirir diferents competències professionals relacionades amb les sortides laborals que té cada cicle. Treballar amb aquesta metodologia permet a l'alumnat adquirir els continguts seguint el seu ritme, però també aconseguir treballar de manera més profunda les competències personals i socials, prou importants per sortir al món laboral.

En un projecte, el centre de l'aprenentatge és l'alumne, i els professors adopten el rol de facilitadors i administradors del projecte, fent de guia i consultors, però també són els que dissenyen i investiguen com crear els projectes entre les famílies sempre pensant en possibles col·laboracions i aprenentatges col·laboratius que han de sorgir de manera natural entre els alumnes. El procés d'aprenentatge que es posa en pràctica és similar al de quan les persones aprenem de manera informal i autònoma, a partir de les quals els alumnes desenvolupen un conjunt ampli d'habilitats: treball en grup cooperatiu, autonomia i col·laboració. La necessitat de compartir idees, discutir i analitzar la viabilitat de les propostes, col·laborar, ajudar-se entre ells a cercar recursos, plantejar les propostes i exposar-les. Per fer-ho, es posen en pràctica estratègies d'ensenyament de caràcter interactiu, diferents a les classes convencionals.

L'alumnat treballa amb molta autonomia i determina l'organització del procés, decideix quina informació necessita aconseguir i els recursos que utilitzarà. Seguint aquest procés, prenen decisions relacionades amb el tipus i el control del ritme de la seva feina, i combinen una part de treball individual amb el treball en grup. Es treballa de manera globalitzada i s'assoleixen millor les competències professionals de cada cicle, de manera que es posa en pràctica el principi 'd'aprendre a aprendre'. Es basa en la cerca del propi coneixement i el que es considera necessari i útil per aconseguir els objectius de cada projecte. Amb això es considera que l'alumne és el protagonista del seu propi aprenentatge, la qual cosa es tradueix en una major implicació i motivació donant resposta al que proposa Antoni Font "aquest facilita l'aprenentatge en un entorn que estimuli la motivació per aprendre".

El recull d'evidències positives i els bons resultats, una vegada finalitzats els projectes, evidencia una adquisició de bases sòlides professionals, però també de competències personals i socials.

És per això que, en veure els bons resultats de l'experiència viscuda amb ABP intercicles, ens endinsem mica en mica en la transformació dels diferents cicles en aquesta metodologia, iniciant el curs vinent amb el CFGM d'Atenció a Persones en Situació de Dependència, amb l'objectiu d'anar ampliant aquesta metodologia en d'altres famílies professionals del centre.

ANNA GRANERO és membre de l'Equip Llevat de l'Institut FP Sant Cugat, format per: Josep Antoni Sánchez, Carles Heras, Abel Bort, Xavi Carreras,Carles Murcia, Neus Badia, Mònica Querol, Lidia Agüera, Sergi Giné i Cristina Izquierdo

Bibliografia: Font, Antoni (2016). Aprenentatge Basat en Problemes. Barcelona: UB.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.