Formació musical per a nadons


  • Comparteix:

marta.jimenez

Marta Jiménez

Professora de l'Escola Municipal de Música Victòria dels Àngels i Conservatori de Sant Cugat


Publicat: el 29/setembre
Els experts |
PDF

En la formació musical dels nadons el sentit musical es desenvolupa de la mateixa manera que s'adquireix la parla. El nadó absorbeix el llenguatge del seu entorn. Engega un procés d'exploració personal, autònom però estimulat, encoratjat i amb el suport del seu entorn. El nadó no pot no aprendre el llenguatge perquè hi està immers. Ha començat escoltant i distingint gradualment diferències en els sons, per passar a produir sons inconnexos, a organitzar-los, a poder-los repetir, a articular petites paraules, a associar-hi significats... i quan arriba a l'escola ja fa temps que té un bagatge amb el llenguatge.

En un entorn on hi ha estímuls musicals de manera contínua el mateix infant absorbeix, en un procés informal, allò que necessita en cada moment. Després, si ho vol, això serà la base per a un aprenentatge formal i estructurat.

El desenvolupament musical comença amb el desenvolupament de l'oïda, abans de néixer. Segons el pedagog Z. Kodály, comença nou mesos abans del naixement... de la mare! Els psicòlegs i neuròlegs observen que hi ha períodes crítics en els fetus i els infants associats a la formació de connexions neuronals. Són finestres temporals del desenvolupament on s'han de consolidar aprenentatges que sorgeixen de la relació amb l'entorn. El que fem en aquesta fase té repercussions durant tota la vida. També hi ha moments on esborrem les connexions que no són presents de manera consistent en el nostre entorn.

A l'EMMVA es realitzen activitats trimestrals de Música en Família en un entorn relaxat on l'infant sempre se sent segur i la música ve de la professora, de la família, dels companys... A través de les cançons i els jocs cantats tradicionals s'ajuda a desenvolupar el vincle amb el nadó. Allò que comença en les sessions continua a casa, i els adults són part activa d'aquest procés, cadascú a la seva manera. S'afavoreix l'experimentació personal com a base de l'aprenentatge. No es demanen ni s'esperen respostes musicals específiques. Es vol iniciar un procés i no es cerca immediatesa. Més que un producte o una conducta determinada, s'ajuda a que aquest procés es desplegui de manera personal per a cada família.?

MARTA JIMÉNEZ CERDANYA és professora de l'Escola Municipal de Música Victòria dels Àngels i Conservatori de Sant Cugat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.