Defensem l'Escola Catalana


  • Comparteix:

isidre.marias

Isidre Marías


Publicat: el 27/oct/17
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Dos partits, Ciutadans i PP, de tant en tant van traient l'esquer de l'adoctrinament que, suposadament, s'estaria practicant en les escoles catalanes. En els darrers dies, en un indissimulat espòiler del que pot deparar l'aplicació de l'article 155 de la ‘Constitución Española’, l'han tornat a treure amb grans escarafalls. Els professionals del sector ja ho escoltem com qui sent ploure. Ha vingut sent com una mena de cançoneta de l'enfadós que ens ha tocat escoltar cada vegada que a aquesta dreta (notis que dic 'aquesta' perquè n'hi ha una altra) li ha convingut en la seva forma rampant que té de fer política, sempre amatent a fer titulars.

Tal com va la cosa, la majoria hem accentuat la nostra tendència a hiperventilar i l'esverament és majúscul amb tendència a augmentar fins al paroxisme. Així m'he assabentat, no fa ni tres dies, que bons amics meus han mossegat aquest esquer, i alguns sense tenir fills ni ganes de tenir-ne (ho juraria). Em diuen que els han dit d'una professora d'Història que els ha explicat als de l'ESO que "allò de l'Espanya del segle XVIII era una dictadura, com això nostre d'ara". El meu amic (que vull que ho segueixi sent), cabrejat com una mona, s'exclama amb santa indignació: "Això no es pot permetre, això és vergonyós. No es pot admetre aquesta manipulació que fa l'Escola Catalana". Jo li responc que una anècdota no fa categoria i ell se'm queda mirant.

És un cas clar de la fal·làcia secundum quid (generalització o inducció precipitada). És un fet que si no generalitzem, no podem parlar gairebé de res, però les generalitzacions han de ser fetes a partir d'un nombre suficient de casos. No podem arribar a una generalització a partir de poques evidències. "Oh, però què ha de fer el pare que m'ha explicat això!?" - m'insisteix el meu amic-. Doncs, el que ha de fer és demanar de parlar amb l'escola, tranquil·lament i pels procediments establerts, arribant fins a la Inspecció, si calgués.

Clara i rotundament, no es pot dir que l'Escola Catalana, com a tal, faci adoctrinament o proselitisme independentista. Els currículums estan legalment establerts, tant per part de l'Estat com per part de la Generalitat, hi ha uns procediments establerts per a acomodar-los a cada centre educatiu en funció de l'anomenada autonomia de centre. Aquesta concreció no es fa a la babalà ni saltant-se la legalitat, hi ha mecanismes de control intern dins de cada centre i també externs. Després hi ha el que se'n diu el tercer nivell de concreció, que és la particular manera que té cada professor/a de fer la seva docència.

Si ens mirem les assignatures que treballa l'alumnat en cada curs, veurem que molt poques són susceptibles d'hostatjar l'insidiós i vituperat adoctrinament. Si és el cas que l'alumnat utilitza material escolar editat, cal saber que aquest ha de passar preceptivament un procés d'homologació per part de les autoritats educatives, d'aquí i de més enllà. Però compte, que això no ho tenen present els que de tant en tant llencen l'esmentat esquer, ells van, com si diguéssim, al seu aire, no fos cas que la realitat els esgarrés un bon titular a la premsa. Per a il·lustrar-ho, em permeto d'explicar una anècdota personal: En temps de l'Aznaridad (conceptualització vázquez-montalbaniana), a un grup del qual formava part se'ns va atorgar, per part del Ministerio, un premi d'innovació educativa per un llibre d'Ètica per a l'ESO i vet aquí que, uns anys després, no gaires, en una d'aquestes caceres mediàtiques de la premsa madrilenya, el nostre llibre era un dels que es posaven com a exemple del que era i, per a res del món (ni del cel), no hauria de ser. No sé si es van oblidar de passar per l'aigua beneïda el nostre llibre abans d'atorgar-li l'homologació i després el premi, que també podria ser.

És indignant que la difícil tasca que fan els docents, la majoria amb autèntica professionalitat i implicació personal, es vegi posada a la picota per interessos polítics espuris. Màxim quan, com sap tothom perquè ha estat anunciat públicament, el Gobierno de España prepara uns genuïns continguts adoctrinadors que volen que siguin d'obligada inserció en els currículums.

De totes maneres, crec que les famílies que avui en dia tenen canalla en edat d'estudiar poden estar bastant tranquil·les, que a la majoria dels que vàrem fer tota la nostra escolarització sota el règim del General Franco no va caldre sotmetre'ns posteriorment a cap psicoteràpia ni procés de reeducació per a la llibertat i la democràcia. Cal que estiguin amatents a què aprenen els seus fills i filles, això sí, en aquest aspecte com en tants altres. I, si hi ha casos com el que m'explicava el meu amic, que actuïn pel que s'escau en el seu cas, que l'Escola Catalana "en general" no és el que alguns volen fer creure que és.

Finalment, he de dir que he escrit aquest article amb la incertesa del que haurà passat al Parlament i al Senado en les immediates hores. Si se'n deriva un àtac al nostre model d'escola integradora, crec que a tots i a totes ens hauria de moure a defensar-la, de forma pacífica però contundent, sobretot perquè crec que el que porten de cap no és, ni políticament ni moralment, acceptable.

ISIDRE MARÍAS és reprentant d'ICV-EUiA al Consell de barri de La Floresta



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.