Gràcies per fer dels centres educatius espais segurs; seguim


  • Comparteix:

pilar.gorina

Pilar Gorina


Publicat: el 2/des/20
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Ara fa tres mesos els centres educatius van obrir les portes de nou, després de cinc mesos i mig. Hi havia molt neguit perquè les darreres informacions no eren unànimes respecte l'oportunitat o no d'obrir-los i les perspectives sanitàries del juny havien empitjorat. El professorat, amb els equips directius al davant, no van poder aplicar les mesures més suaus i optimistes que significaven canvis menys dràstics per la vida del centre. Van haver de passar al pla B i aquest implicava refer el centre de dalt a baix. Aquests primers dies de setembre van ser molt intensos, semblava que el paper de l'escola i del professorat havia canviat: fer grups reduïts, adaptar mètodes arrelats, donar diferent ús als espais, distribuir el professorat amb altres criteris, preparar totes les mesures sanitàries, encartellar amb instruccions molt visuals, obrir més entrades i sortides, enviar comunicats a les famílies d'un caire no habitual...

I sí, va ser un encert obrir els centres, el temps ens ho confirmat. Però ho ha estat perquè el treball de la comunitat educativa ha estat impecable. Totes les dades de salut ens diuen que en les etapes 0-9 i 10-19 anys hi ha menys casos de Covid-19 quan els centres estan oberts. És cert que hi ha hagut confinament de diversos grups cada setmana, però es pot afirmar que els contagis han vingut de l'exterior. Actualment, gairebé no hi ha grups confinats o molt poquets. I els centres han viscut aquesta realitat amb una professionalitat increïble, aportant serenitat i fent que la vida del centre no quedés alterada. S'ha normalitzat una situació anòmala acompanyant l'alumnat i les famílies fent que desapareixés l'angoixa de la culpa, actuant responsablement i sense perdre contacte amb el grup classe a través de les xarxes. Des d'aquí també el meu agraïment al grup RECO (Marc i Isaac) de salut, que ha coordinat l'atenció als grups Covid-19 als centres i al CAP de Valldoreix per la seva excel·lent atenció.

Aquests dos mesos i mig treballant a l'aula amb infants i joves no han estat fàcils i en molts moments han estat esgotadors i durs. La quantitat d'esforços per treballar d'una manera continguda, adaptant cada dia el funcionament del centre a la realitat i intentant no perdre l'essència del projecte educatiu, sé que és d'un sobre esforç considerable.

El meu contacte amb la comunitat educativa em fa pensar en l'adaptabilitat dels infants i joves, la responsabilitat de les famílies i la professionalitat dels equips docents; i si m'ho permeteu la major col·laboració de l'administració. I també en aspectes que fan més gran la vida al centre perquè s'han intensificat: l'acompanyament i la cura, el vincle amb el tutor/a, la comprensió, la confiança, tenir en compte les emocions, compartir el dol, ser part de la solució, reinventar la nova relació amb la digitalització...

Puc dir que, des del govern municipal i especialment des de la regidoria d'educació, hem fet els possibles per facilitar la vida als centres en tot allò que hem pogut: adaptar els espais, fer més tasques de manteniment, fer petites obres, cedir espais, preparar les entrades i sortides, ampliar neteja i desinfecció, posar en marxa mesures i ajuts... Però, què menys? I d'això no va aquest article.

Aquest article sorgeix de trobades amb diferents membres de la comunitat educativa on ens dieu que esteu esgotats i contents o contents i esgotats i que porteu massa temps tensionats. Que el vostre alumnat també passa neguits, que els infants i joves estan dins un grup de relació massa petit i tenen ganes de compartir amb la resta, que veieu com infants vulnerables ara ho són més, que veieu famílies patint molt perquè han perdut la feina i la seva situació ara és molt dura, que sentiu el patiment molt a prop, que heu de donar suport a tothom però que vosaltres també en necessiteu...

I vull remarcar la importància del paper de la digitalització i la lluita contra l'escletxa digital. Si prou dur és tot, us imagineu fer escola, en moments no presencials, sense xarxes? Vull agrair la tasca de labdoo.org als centres educatius per l'obtenció d'aparells en el marc de l'economia circular, i als docents per posar-se al dia i formar-se en la tasca digital per adaptar-se en tot moment i també per formar als infants i joves. Sé que també hi ha iniciatives per donar suport a les famílies en aquesta implicació digital amb fills i filles i així reduir desigualtats. Per això vull acabar l'article donant-vos les gràcies i demanant que no defalliu, que la comunitat educativa cuidi de tots els membres, per tant que tots us cuideu entre vosaltres i que penseu que tenir els centres oberts és un regal. Que les escoles són segures gràcies a vosaltres i donen seguretat; que malgrat tot allà es poden compartir les emocions i fer que el risc per a la salut mental sigui menor.

Gràcies! Ànims doncs i el meu comiat és: seguim!!!

PILAR GORINA és regidora del PSC d'Educació, Universitats i Memòria Històrica



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.