No voleu sopa? Dues tasses!


  • Comparteix:

assun.reyes

Assun Reyes


Publicat: el 26/jun/21
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Cap a mitjans de juny, quan encara no hem tingut resposta a cap de les nostres demandes, ni des del CatSalut ni des de Mútua de Terrassa, s'escampa la notícia: aquest estiu es tancarà el CAP de Valldoreix i el consultori de les Planes.

Cal recordar que aquesta batalla, la de mantenir tots els equipaments assistencials oberts durant l'estiu, la vam guanyar ja fa uns anys sota el lema "les malaltes no fem vacances", i que aquest any és especialment important apropar els serveis a la ciutadania, sobretot a la que per dificultats en el desplaçament o per tenir menys recursos i eines s'està quedant enrere i és més vulnerable a qualsevol entrebanc. Aquesta manca d'equitat, que dificulta els serveis a qui més els necessita, és coneguda per tothom; qui la pateix, qui dona el servei (Mútua de Terrassa), qui n'és responsable (CatSalut), l'administració més propera (l'Ajuntament) i el conjunt de la ciutadania.

Durant els 15 mesos de pandèmia s'ha relativitzat aquesta manca d'equitat. La Covid-19 ha permès justificar el no donar una atenció adequada i digna. Des de les entitats cíviques ja fa mesos que reclamem no tornar a la normalitat, sinó millorar la situació anterior a la pandèmia, que ja estava agafada amb pinces, tal com la pròpia crisi ha demostrat. Ara més que mai volem una sanitat pública amb recursos i una atenció primària forta, a la que es destini com a mínim el 25% del pressupost en salut, amb una dotació de personal correcta, professionals amb unes condicions laborals dignes, i en la que l'accessibilitat a l'assistència estigui garantida i sigui universal. Això vol dir que els equipaments han d'estar descentralitzats, propers a cadascun dels barris i que les visites presencials han de tornar a agafar el protagonisme que els pertoca, amb un temps d'espera, màxim de 48 hores, molt per sota dels terminis actuals, que són habitualment de més d'una setmana. Només d'aquesta manera es pot mantenir la longitudinalitat assistencial que caracteritza a l'Assistència Primària.

Lluny d'això ens anuncien que hi ha mesures, com les visites virtuals, que han vingut per a quedar-se. Mantenen aquestes consultes com a eix vertebrador de tota l'assistència, dificulten l'accés a professionals de referència, potencien l'espai d'urgències per a qualsevol consulta que no pugui esperar, centralitzen pediatria a Can Mates i retornen les especialitats als hospitals. I ara, tanquen tot el que poden a l'estiu. No vols sopa? Doncs, dues tasses!

Creiem que la societat està en deute amb les treballadores dels CAP i consultoris. Hem de fer, i fem, un reconeixement agraït de la gran tasca que han hagut de dur a terme durant la crisi. I sabem que durant aquests mesos la sanitat d'aquest país s'ha mantingut per elles. També sabem que sobre metgesses i infermeres recau ara aquesta accessibilitat sense límits amb que els gestors volen tapar la manca d'accessibilitat real: les trucades telefòniques, les e-consulta o les fotos no es poden entendre com un accés real al sistema per part de la ciutadania i representa una càrrega feixuga per a les professionals, que és difícilment suportable, com s'està demostrant amb el continuo degoteig de claudicacions laborals. Les noves tecnologies tindran el seu paper en l'assistència, però s'haurà de pactar amb professionals i ciutadania. No poden ser imposats amb criteris economicistes.

Fa un mes aproximadament vam tenir una reunió amb CatSalut, Mútua i Ajuntament. Sembla que la nostra proposta d'una Taula de Sanitat tira endavant, i ens felicitem per aquest camí que iniciem. Però la reunió va ser estil vertical, com la decisió que ens acaben de comunicar: van abocar la "informació" que van creure oportuna, sense possibilitat de rèplica. Aquesta informació no va incloure l'anunci del tancament. Potser és que no els devia semblar remarcable.

Aquests fets, tant la reunió que hem estat esperant 8 mesos, com els tancaments, fan més evident que mai la necessitat d'aquesta Taula de Sanitat, un òrgan participatiu que entre altres coses impediria poder prendre aquest tipus de mesures unilateralment, i obligaria a les administracions a escoltar l'opinió de la ciutadania.

ASSUN REYES és membre de Marea Blanca Sant Cugat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.