Transparència, Bon Govern, Innovació i Municipalitzacions. Molta feina per fer

Lourdes Llorente


Publicat: el 25/feb/22
Opinió| Columnes

La transparència, el bon govern i les municipalitzacions, incloent-hi les àrees d'innovació i atenció a la ciutadania, són les àrees menys visibles de la nostra responsabilitat, però suposen un gran repte per transformar l'administració pública i fer-la més sostenible, fiable i útil. Que faci la vida més fàcil a la gent, oferint solucions i no més obligacions. Un Ajuntament honest, on el ciutadà trobi persones que l'acompanyin per fer més fàcil el seu projecte de vida, els diners es gastin en allò que és prioritari i els treballadors públics tinguin els drets laborals que els hi pertanyen, i que durant tants anys han estat ignorats i abandonats al terreny de l'arbitrarietat. On es tingui clar els drets dels santcugatencs - que no són 'ajudes' - , i el llenguatge sigui entenedor i accessible.

Les administracions han de funcionar com una maquinària àgil i innovadora, avançant-se a les necessitats de la ciutadania: té dret a una beca menjador? 'Pam', rep SMS al seu mail, fa clic, i beca concedida. Necessiteu fer un tràmit, però no podeu acostar-vos a l'Ajuntament? 'Pam', truca, li expliquen com fer-ho des de casa, i si ho necessita us atendran per videoconferència i us ajudaran a fer el tràmit que necessiteu. Vol saber què guanya un polític? ho trobarà al web, o en què s'han gastat els diners públics? 'Pam', accedeix al visor pressupostari i allà hi és. I si alguna cosa no està publicada, es demana a l'Ajuntament, que us donarà la informació, si la llei ho permet.

Les necessitats bàsiques del ciutadà han de ser cobertes. No volem una ciutat on la gent no pugui quedar-se, sinó una que protegeixi i garanteixi els drets de tothom administrant els béns essencials amb la participació i control del ciutadà. Anem molt tard quan les grans empreses ja han llançat l'aigua a cotitzar a la borsa, les matèries primeres comencen a ser acaparades per corporacions o Estats, quan la gent ja no pot encendre la calefacció perquè no ho pot pagar.

Millorar els processos administratius, digitalitzar l'administració, garantir que els tècnics, que estan altament qualificats, puguin estar implementant solucions als problemes reals actuals i pensant en els que vindran, mentre es realitzen automàticament tots aquells tràmits que es puguin per millorar la maquinària. Per això, necessitem una àrea forta, potent, perquè el repte és enorme.

En quatre anys no és possible ser aquesta Administració, però estem posant les nostres primeres pedres, amb obstinació, tossuderia i paciència.

LOURDES LLORENTE és regidora de la CUP i tinenta d'alcaldia de Bon Govern, Transparència i Participació