Els busos de l'L1 de Sant Cugat arriben a l'estació Valldoreix

Ferran Margineda


Publicat: el 10/feb/23
Opinió| Columnes

Que el pla de mobilitat de Sant Cugat del 2014 ja ho contemplava no és cap secret. Que qualsevol persona que es mogui en transport públic sap de la importància d'acostar el bus als FGC per millorar l'eficiència en els seus desplaçaments, tampoc. També és un fet que les dades sobre mobilitat generada recopilades l'any 2012 per aquell pla han canviat. Que mirant carrer avall, és un pas enrere que el bescanviador intermodal per excel·lència de Sant Cugat, la plaça de Lluís Millet, hagi deixat de ser-ho per una decisió política, sostinguda també per la sort (mala sort per l'esfondrament i problemes estructurals d'un bloc davant de la parada).

Per tant ens trobem que pocs mesos abans de les eleccions municipals, la sociovergència (permeteu-me la "pua") actua mancomunada buscant una fotografia i un titular que faci patxoca a una gran majoria que, malauradament, NO és usuària del bus urbà.

Però a part del gol per l'escaire que li marca el PSC al govern de l'EMD en aquest moviment de traspassar el bescanviador intermodal i escombrar cap a casa per beneficiar la seva part de veïnatge (les usuàries que venen de Sant Cugat centre o Mira-sol, seran les que aprofitin en major mesura el fet de pujar/baixar a FGC Valldoreix)...

Com justifica aquesta acció el govern de Junts a l'EMD?

En primer terme, tot plegat és una oportunitat sobrevinguda d'aparentar planificació més enllà de les converses prèvies que hi ha hagut. També de dirigir a l'opinió pública dient que s'assoleix una antiga reivindicació veïnal, amagant sota la catifa el fet que a la ciutadania de Valldoreix, el que l'interessava era un enllaç directe entre la vila i Sant Cugat sense els transbordaments que ja podien fer sense problema a Can Cadena. Desviar l'atenció sobre el pols per mantenir una reserva de places per gent de la vila a l'aparcament de l'estació.

Actuar sense els filtres de la participació ciutadana (ferida de mort a Valldoreix) no havent debatut prèviament la proposta al Consell Sectorial de Mobilitat.

I tot això, sense que a hores d'ara i pocs dies abans de la implementació d'aquest canvi, NO hagi transcendit cap estudi actualitzat del trànsit, al sector Can Cadena/Estació, que avali el manteniment de la freqüència horària dels busos. Sense que s'hagi projectat la reordenació de la plaça de l'estació per adequar parades per busos de fins a 12 metres que compartiran espai amb els de Valldoreix. Sense que s'hagi pensat que es fa amb l'aparcament de motos. Sense mesures per corregir els aparcaments en doble fila de cotxes que duen persones al tren, carregant en la Policia Local amb una responsabilitat sobrevinguda i no planificada. Sense una nova senyalització/ordenació de carrers pensada per facilitar l'entrada o sortida de tots els busos a la zona. Quasi res.

Per tot plegat, la precipitació farà que, més tard o més d'hora, la mesura s'hagi de repensar i adequar, i les contingències, per descomptat les patiran els de sempre, les persones treballadores, gent gran, estudiants... Per tant, és important que la ciutadania detectem quan la gestió es converteix en propaganda i no ens deixem entabanar més del compte, ja que si bé el carnaval és a les portes, les eleccions municipals són el maig.

FERRAN MARGINEDA és vocal portaveu de la CUP-PC a l'EMD de Valldoreix