Al budell de la balena


  • Comparteix:

ignacio.rigau.tusell

Ignacio Rigau Tusell

Membre de la Junta Local del PP de Sant Cugat


Publicat: el 28/setembre
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Sabem que el poder públic, en general, no pot actuar de forma arbitrària. És una intuïció comuna i compartida. Ara bé, com ens assegurem que no ho faci? Potser no hi parem a pensar massa, però nosaltres guarim de garanties la relació que mantenim amb l'Administració, precisament, per tal d'evitar l'arbitrarietat (les mateixes garanties, hom podria dir, que fan que s'alenteixi tota actuació pública).

Una de les garanties, per exemple, és la tramitació: tot acte de l'administració ha d'emetre's en una resolució per escrit, després de passar un procés preestablert. Totes les resolucions han d'ajustar-se a la Llei i la majoria d'aquestes són revisables per una instància superior o un Jutge (quedant exclosos, per exemple, els nomenaments de càrrecs de confiança polítics, per exemple).

Una administració -per Llei i per fortuna- no actua com una empresa. Si faig una comanda a Glovo i aquesta arriba equivocada, Glovo, en segons, em retornarà els diners. Si pago una taxa que no em corresponc, en canvi, l'extorn necessitarà passar l'aprovació de tresoreria, del departament competent i s'haurà de dictar resolució que acordi la devolució dels diners.

Per què ens ha d'interessar tot l'anterior? Perquè explica, fins a cert punt, perquè l'administració té la fama que té: lenta, ineficient, burocràtica. Encara no hem trobat, del tot, la manera de fer un Ajuntament àgil com una empresa, però no serà per manca de front en què treballar.

De les gairebé 1.000 persones que treballen pel grup Ajuntament de Sant Cugat, quantes es dediquen al procés administratiu? Quantes estan destinades a fer la burocràcia menys espessa? Fins i tot, plantegem-nos-ho de forma més banal: quantes persones té l'Ajuntament picant resolucions?

Segons el Catàleg de Llocs de Treball corresponent al personal funcionari, laboral i eventual de l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, aprovat el 2 de desembre de 2022 hi ha: tres persones treballant a l'assessoria jurídica; hi ha 79 llocs de treball que requereixen un "Grau en arts i humanitats, ciències socials i jurídiques o equivalent".

En altres paraules, dels 600 funcionaris del nostre Ajuntament, hi ha un màxim de 79 (tot assumint que siguin tots juristes, que no ho seran) dedicats a entendre i millorar la burocràcia. Tornem a comparar: Amazon, en processos d'innovació, es gasta cada any un 30% més que l'any anterior.

La pobre -i, n'estic segur, extenuant- organització del personal destinat, precisament, a dissenyar la burocràcia ens dona una explicació dels problemes dels que es queixen els veïns: reclamacions que triguen quatre anys en ser resoltes; llicències que triguen més de dos anys en ser atorgades; queixes que acaben en el no-res; processos participatius als que participen una fracció dels ciutadans.

L'informe de la síndica de Sant Cugat, presentat fa deu dies, exhibeix un veí enutjat un Ajuntament en qui no confia. Ens avisa: "La manca de resposta crea desconfiança i desafecció cap a l'administració municipal". I no dic que els funcionaris no facin una bona tasca, que la fan, però els engranatges que haurien de donar veritable valor al seu treball s'han de repensar i, encara més, s'han de dotar dels mitjans necessaris.

Estic segur que a un equip de govern que ens costa un milió i mig d'euros anuals se'ls acudiran solucions.

IGNACIO RIGAU TUSELL és membre de la Junta Local del PP de Sant Cugat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.