Peatges

Aldo Ciprian


Publicat: el 22/gen/12
Opinió| Columnes

A principi d'aquest mes de gener em comunicaven, en qualitat d'usuari del tram d'autopista Terrassa-Sant Cugat gestionat per l'empresa AUTEMA, que, a partir de l'1 de gener, anaven a desaparèixer les bonificacions per a usuaris d'aquest tram d'autopista residents en alguna de les dues poblacions i amb compte domiciliat en entitats dels municipis. Aquesta notícia, segons dades oficials, afecta a un total d'11.000 usuaris que ens beneficiàvem de la gratuïtat del peatge fins a l'any passat.

La gestora d'aquesta concessió pública, tan generosament gratificada per la Generalitat en el 2010 amb 8,8 milions d'euros - els nostres diners - per compensar els descomptes efectuats als usuaris d'aquest tram, és AUTEMA.

AUTEMA és una empresa privada constituïda per dos accionistes principals: ACESA (ABERTIS - amb majoria de capital de La Caixa, ACS i el grup inversor estranger CVC) amb un 23'72% i INVERSORA D'AUTOPISTES DE CATALUNYA (FERROVIAL) amb seu a Madrid i amb un 76'28% de participació. Aquesta concessionària 'catalana', va facturar només en 2010, un total de 50 milions d'euros fruit de la gestió exclusiva dels trams de la C-16 Sant Cugat-Terrassa-Manresa amb un increment de facturació, malgrat els descomptes i compensat per les subvencions de la Generalitat, de més d'un 5% anual de mitjana des de l'inici de la crisi en el 2007 i des del, se suposa, descens d'usuaris. Això es va traduir en uns beneficis, només en el 2010, de més de 18 milions d'euros que li permet disposar d'un actiu de més de 600 milions d'euros i un capital social que ronda els 85 milions d'euros. Perquè ningú es confongui, parlem d'una concessionària de 166 treballadors, 50% de plantilla fixa, que gestiona un tram d'autopistes de menys de 50 quilòmetres des de 1991.

A Espanya, el cost mitjà de construcció d'1 quilòmetre d'autopista és de 6 milions d'euros (2007), depenent aquesta xifra de l'orografia del terreny i dificultat d'execució; el cas del tram Sant Cugat-Terrassa no és cap excepció ja que disposa només amb quatre túnels curts i 1 viaducte d'escassos 500 metres.

El cost benvolgut per a la conservació d'1 quilòmetre d'autopista, segons dades oficials publicades recentment, és de 18.000 € a l'any.

Fent un càlcul estimatiu del cost dels 11,75 quilòmetres del tram Sant Cugat -Terrassa surt un cost de construcció de, aproximadament, 100 milions d'euros (la inversió inicial dels Túnels del Garraf va ser d'uns 460 milions d'euros en gairebé el doble de longitud i orografia completament abrupta) i una conservació anual de 210.000 €.

La fluctuació oficial de viatgers que utilitzen diàriament aquest tram Sant Cugat -Terrassa varia entre els 10.000 i 12.000 vehicles al dia que deixen en taquilla uns 15.000 € diaris de mitjana (sense calcular les compensacions públiques que reben pel pas de cada vehicle) , és a dir, 450.000 € al mes, més del doble del que costa el manteniment anual del tram Sant Cugat- Terrassa amb una inversió inicial més que amortitzada després dels 20 anys de vida del mateix.

Ara l'Ajuntament de Sant Cugat en ple (curiosament sent el ex alcalde de Sant Cugat , Sr. Recoder, defensor en el seu moment i , avui, botxí de les bonificacions) proposa que sigui el govern central que subvencioni amb fons públics i compensi a l'empresa privada AUTEMA per seguir permetent el pas gratuït al petit col·lectiu de beneficiats d'ambdues localitats. Estem bojos?

Amb aquests mateixos nombres o fins i tot superiors es mouen la resta de trams d'autopistes catalanes gestionats per empreses concessionàries multimilionàries però, Quin podria ser la solució per evitar en sagnat continu dels ciutadans de la nostra comunitat?

Se m'ocorren un parell d'idees: la primera solució és tan senzilla com fer concessions de menor durabilitat, una vegada amortitzada la inversió inicial, on la Generalitat pogués tenir el control i la potestat d'anul·lar l'acord per incompliment greu de contracte (pujades abusives o injustificades de preus) mentre la segona, que és la que més m'agrada, seria la revocació o no renovació de les concessions amortitzades , eliminació de peatges i gestió del manteniment per part de la Generalitat (vist les subvencions que rep AUTEMA i el cost del manteniment del tram encara seguiríem estalviant diversos milions d'euros) .

Des del meu punt de vista ens trobem en una situació de -paraula molt de moda- espoli continu de la ciutadania que, mentre no canviï, ens deixa sota el jou d'empreses multimilionàries privades de fosca participació en casos de corrupció i subvenció de partits polítics on es completen els seus consells d'administració amb ben pagats assessors públics que, després, decideixen i influeixen reiteradament en la renovació de concessions públiques a aquestes mateixes empreses.

ALDO CIPRIAN és responsable de comunicació de l'Agrupació Territorial de C's Sant Cugat