Sant Cugat de la franquícia

Ferran Villasenor


Publicat: el 16/oct/13
Opinió| Columnes

Un amic em deia l'altre dia que els temes locals no interessen ningú i que el que s'ha de fer són temes generals, amb titulars contundents i posant-se amb algú. Em sembla que alguns estem per treballar localment. Dos temes: comerç i agermanaments, aparentment diferents però que pateixen d'una certa 'soudade'.

Què fan sis botigues de dispositius electrònics de vaporització de nicotina o altres substàncies amb forma de cigarreta a Sant Cugat? Des de quan als santcugatencs ens va donar per fer peregrinació en busca de pa amb noms i cognoms? Dues botigues de iogurt gelat al Carrer de Valldoreix... i es posen una davant de l'altra, estratègia comercial o dinàmica suïcida? Quants bars i restaurants de la nostra ciutat estan en traspàs?

La mortalitat de botigues al centre de Sant Cugat (i a tot arreu, evidentment) és conseqüència de la crisi (reducció demanda), els alts preus de lloguer, la mala planificació en la redacció dels diferents plans de negoci, la manca d'un mapa d'activitats comercials preestablertes i en tràmit, la manca d'arrelament i associacionisme del nou comerç d'origen extern, els preus més alts obligats pels lloguers més alts, el reduccionisme comercial (i els preus, que expulsen el comerç tradicional) en alguns carrers de vianants, els promotors immobiliaris realitzant tasques de promotors comercials..., entre d'altres.

També existeixen molt punts positius, com la dinàmica positiva del comerç tradicional de la ciutat i les ganes d'innovar i sortir al carrer. Destacar l'Associació Sant Cugat Comerç que aplega a una gran quantitat de comerços i la tasca d'unificació de criteris i treball professional encetat des de fa uns anys.

Crec que no seria massa agosarat proposar a la regidoria de Comerç que, conjuntament amb els representants del sector, treballessin en:

-Realitzar un mapa d'activitat comercial actualitzat (també les llicències que estan en tràmit). Un mapa que es lliurés a aquells que volen encetar un negoci.

-Fer un estudi de necessitat comercial (una continuació actualitzada i sectorial de l'antic POEC, pla d'equipaments comercials) i de les demandes per producte i servei.

-Destinar una major quantitat dels impostos que paguen els comerços a campanyes comercials

-El comerç que millor vendrà no ha de ser obligatòriament aquell que tingui un aparador més gran o que estigui situat per on passin milions de persones. Depèn, també, de les característiques, demanda, moment, competència...

Existeixen moltes altres situacions a analitzar, i crec que és necessari que s'endegui un procés de reflexió al voltant dels mapes comercials, la mortalitat, l'ampliació d'activitats a altres eixos comercials com a l'avinguda de Cerdanyola...

Ah! Els agermanaments! Em sembla ridícul que el regidor d'Agermanaments faci declaracions dient que s'està treballant en un agermanament amb Angers. Com tothom sap, ara mateix solament ha hagut algun contacte molt inicial, potser que ens centrem en lligar l'homenatge a l'enyorat Josep Grau-Garriga i que coincideixi amb el suposat agermanament (de moment no consta en el pressupost del proper any res en referència a l'homenatge ni a l'agermanament, ja va sent hora que posem fil a l'agulla) i ens deixem de vendre determinades motos.

També estaria bé que, també, ens agermanem amb ciutats com La Haba i Montellano. Pobles dels qual són originaris molts santcugatencs que van arribar als anys 60 i 70, allà no hi existeix el paradís de la tòfona però sí d'altres coses, entre elles les arrels dels nostres conciutadans.

FERRAN VILLASEÑOR és portaveu del PSC