La conductora d'autobús i el seu mòbil

Victor Alexandre


Publicat: el 15/nov/13
Opinió| Columnes

Dia: dijous 31 d'octubre. Hora: 18:20. Sant Cugat del Vallès. L'autobús de la línia 2, amb direcció a la rambla del Celler, passa per davant meu al carrer de Cèsar Martinell i observo astorat que la conductora circula parlant pel telèfon mòbil. És a dir, amb la mà esquerra enganxada a l'orella i la ment distreta en altres afers.

El fet em sembla tan greu, que no puc deixar de seguir-la amb els ulls. El vehicle entra a la rambla del Celler, la travessa, canvia de direcció i s'atura finalment a la parada que hi ha just davant la rotonda. En aquest punt s'hi està uns tres o quatre minuts i, tot seguit, a les 18:25, sense que la conductora hagi deixat de parlar pel mòbil en cap moment, el vehicle tanca portes, parteix en direcció 'FGC - Turó de Can Mates' i, amb enormes dificultats, atès que la rambla del Celler s'estreny força a tocar de l'Ajuntament, fa una complicada maniobra -més complicada encara amb una sola mà- i s'allunya carrer enllà. I mentre ho fa, veig que la conductora, com si fos la cosa més normal del món, continua amb la seva distesa conversa telefònica. Dic distesa, perquè la seva cara no mostra cap signe d'inquietud ni res que se li assembli. Al contrari, somriu tota l'estona i es fa palès que es tracta d'una conversa trivial. L'autobús, finalment, es perd en la distància.

Segons dades del Servei Català de Trànsit, una de les principals distraccions dels conductors és l'ús del telèfon mòbil. Només l'any 2011, distraccions com aquesta van ser la causa a Catalunya de 15.528 accidents amb víctimes en zona urbana. 15.528 accidents que, al seu torn, van suposar un total de 19.803 ferits i 75 morts. I si ens centrem en el Vallès Occidental, els accidents van arribar a la xifra de 887, amb 7 morts i 1.096 ferits. I del global de vehicles afectats en zones urbanes, 583 van ser autobusos. Curiosament, malgrat aquestes dades esfereïdores, el nombre de persones que parlen pel mòbil al volant continua essent molt elevat. Tanmateix, si aquest comportament per part dels conductors d'un turisme ja és greu, en el d'un conductor d'un vehicle de transport públic resulta demencial i inadmissible. Una persona de tan extrema irresponsabilitat no està capacitada per tenir a les seves mans la vida del conjunt de passatgers que viatgen diàriament en el seu autobús.

VÍCTOR ALEXANDRE és escriptor i periodista
www.victoralexandre.cat
@valex_cat