El via crucis diari de les persones amb mobilitat reduïda

Ferran Villaseñor

Ferran Villaseñor


Publicat: el 19/mar/14
Opinió| Columnes

En el ple de dilluns, la problemàtica de les persones amb mobilitat reduïda va tenir un espai important. Una moció del PSC, pactada amb CIU i amb el suport de tots els partits, va posar l'accent en la dificultat (encara) d'accés a determinats comerços i la necessitat d'articular mecanismes d'inspecció prèvia o similar en l'obertura de nous comerços i el seu compliment de la normativa d'accessibilitat. També en, mitjançant la negociació, cercar acords en aquelles activitats prèvies on encara existeixen barreres arquitectòniques que limiten l'accés a totes les persones.

Els acords aprovats insten a millorar, controlar i comprovar que els nous comerços o espais comercials, canvis d'activitat comercial i en els edificis de nova construcció el ple compliment de la normativa d'accessibilitat. Entenem que aquest aspecte iguala les inversions que sí que realitzen la majoria del comerços en aquest sentit i on és evident que no es pot posar a tothom en el mateix sac.

També es posa sobre la taula que tots els comerços i zones comercials de la ciutat disposin dels elements necessaris i homologats per poder prestar el seu servei en condicions d'igualtat per a totes les persones.

Des de fa temps la Taula de Discapacitat fa una intensa feina en aquest àmbit i cal posar en valor els avenços que s'han fet, ja sigui en l'accés a equipaments públics com en l'àmbit privat.
I evidentment cal posar, també, l'accent en aquelles accions que no són positives. Us recomano que quan passegeu per les zones comercials de vianants mirem quins establiments sí i quins no estan adaptats encara, us sorprendríeu.

Parlant d'altres espais, però amb problemàtiques similars: la setmana passada vam rebre la denúncia d'algunes persones amb mobilitat reduïda en la impossibilitat de l'accés a l'autobús urbà municipal. Segons ens comenten, no se'ls va permetre accedir al bus amb el seu vehicle ('scooter' o cadira de rodes elèctrica) i van haver d'anar al CAP per la calçada, és a dir, compartir amb els cotxes el mateix espai amb el perill evident per a la seva seguretat.

No cal dir que aquestes situacions no deuen ser habituals (espero), però les cal estudiar i limitar totalment. El govern municipal, com no pot ser d'una altra manera, es va comprometre al ple municipal en traslladar al concessionari del bus urbà aquesta queixa 'vital' i esborrar actituds que ens allunyen de la 'ciutat educadora i cohesionada' que volem aspirar a ser.

FERRAN VILLASEÑOR és portaveu del PSC