Quatre restaurants de Sant Cugat expliquen com viuen la pandèmia

Can Ametller, Matilda, Brau i Némesis adverteixen que molts negocis no podrien resistir un tercer tancament

D'esquerra a dreta, Maria Espín, Juan Pedro Ruiz, Alex Ros i Carlos Zapata / Foto: Cugat Mèdia

Serveis

Publicat el 17/des/20 per Clara Bardají

El sector de la restauració ha sigut un dels més afectats per la pandèmia. Cugat Mèdia ha parlat amb quatre restauradors de la ciutat per conèixer com han viscut aquesta pandèmia des dels primers mesos fins a un possible tercer tancament. Cadascú encara la situació amb una filosofia diferent, però els quatre coincideixen en el fet que, si arriba una tercera onada i els restaurants han de tornar a tancar, la situació es tornaria crítica i definitiva per a molts negocis.



Façana del restaurant Brau / Foto: Cugat Mèdia
Façana del restaurant Brau / Foto: Cugat Mèdia

Maria Espín: "Si és necessari tornar a tancar, evidentment, complirem, però en el meu cas seria difícil tornar a obrir la porta"

"Deien 15 dies, però veies que serien més". Així va rebre la notícia del primer tancament de la restauració la propietària del restaurant Brau, Maria Espín. Tres mesos sense ingressar res i ajudes que no eren suficients. "No estàvem preparats econòmicament per perdre-ho tot". Tot i que estava obligada a mantenir el local tancat, també ho estava a seguir pagant el lloguer, la Seguretat Social dels seus treballadors, l'IRPF i l'IVA, i explica que, al final, "només necessites obrir i treballar".

Tot i que aquestes festes nadalenques seran diferents per a tothom, la propietària del restaurant Brau les afronta amb ganes i l'esperança de poder treballar molt. La xef sap que enguany tindrà "molta més feina" de menjar per emportar perquè la gent "es vol quedar a casa". "Tots hem de posar de la nostra part", assegura, perquè la culpa dels contagis de Covid "és nostra", no "de la terrassa del bar, ni dels centres comercials, ni del metro".

"Em preocupa una tercera onada, crec que seria caòtic". Maria Espín explica que acabar aquest any és "molt complicat" econòmicament, i tampoc serà fàcil el 2021. Sap que si hi ha un nou tancament de la restauració, ella s'hauria de plantejar haver d'abaixar la persiana definitivament: "Si és necessari tornar a tancar, complirem, evidentment, però en el meu cas serà difícil tornar a obrir la porta".


Façana del restaurant Matilda / Foto: Cugat Mèdia
Façana del restaurant Matilda / Foto: Cugat Mèdia

Alex Ros: "En la nostra situació particular trigarem entre 14 i 15 anys a compensar tot l'impacte de la pandèmia"

El restaurant Matilda, regentat per Àlex Ros, porta a Sant Cugat més de dues dècades. Els tres primers mesos de la pandèmia van ser "un impacte, molt durs", explica Ros, que remarca que el segon tancament ha fet "molt més mal" que el primer perquè la restauració ja venia "dèbil". Les limitacions horàries, vigents actualment, obliguen els restaurants a tancar a dos quarts de deu de la nit, "ningú sopa a aquella hora". El propietari del Matilda assegura que l'estructura de despeses és "gairebé la mateixa que si estiguéssim al 100%, però els ingressos estan al 30% i això no ho aguantarà tothom".

Àlex Ros accepta que, encara que sigui de la nit al dia, hagin de tancar per seguretat, però critica que igualment hagin de pagar els impostos. Els negocis familiars "anem al dia i ja estem febles". Ros està convençut que, en el cas del seu restaurant, trigarien uns 15 anys a "compensar tot l'impacte" que ha causat la pandèmia en el negoci. "Portem tota una vida treballant, no ens sobren els diners i ens han arruïnat", conclou. El propietari del restaurant vol remarcar que "no és pessimista", sinó "realista". Tot i que la situació que estan vivint és complicada, es mostra optimista i convençut que se'n sortiran. "Farem tot el possible", assegura Ros. Així i tot, també creu que "les polítiques que s'han pres no han sigut les més adequades" i que les coses es podrien haver fet diferent perquè no perjudiquessin tant el sector de la restauració. "No puc dir si ens tornaran a tancar, però el mal ja està fet, és insalvable", conclou.


Façana del restaurant Némesis / Foto: Google Maps
Façana del restaurant Némesis / Foto: Google Maps

Carlos Zapata: "Tots els restaurants hem de ser conscients i complir les mesures per evitar un tercer tancament, això suposaria que molts no poguessin continuar"

El propietari i cap de cuina del restaurant Némesis, Carlos Zapata, no té cap dubte que l'hostaleria ha sigut "el sector més castigat" per la pandèmia. En el seu restaurant viuen el dia a dia sense saber què passarà, si les restriccions canviaran o si hauran de tornar a canviar. Una de les parts positives que en treu el propietari del restaurant ha sigut la carta digital, el 'take away' i el 'delivery', uns canals de venda que "es quedaran" i que donen una alternativa a totes aquelles persones que "encara tenen por" d'anar a restaurants.

Zapata considera que les actuals limitacions horàries "van en contra" del model de negoci d'un restaurant i dels "costums socials" de la ciutadania. Pel que fa a l'aforament, el seu local té una capacitat per a 40 persones, però si només poden acceptar-ne el 30%, el nombre es redueix a 16. A més, les conseqüències del coronavirus els ha obligat a fer retallada de personal i, també, qui era el seu soci va haver de deixar el negoci.

Carlos Zapata vol enviar un missatge a tots els restauradors; demana "consciència" i que es compleixin les mesures "per evitar un tercer tancament" perquè això suposaria que molts restaurants "no poguessin tornar a obrir".


Entrada de la masia Ca n'Ametller / Foto: Cugat Mèdia
Entrada de la masia Ca n'Ametller / Foto: Cugat Mèdia

Juan Pedro Ruiz: "Els treballadors estan motivats i amb ganes que aquest malson acabi per seguir treballant"

La Masia Can Ametller continua amb "moltes ganes de seguir treballant". El membre directiu del restaurant, Juan Pedro Ruiz, recorda els primers mesos de pandèmia com una temporada "molt dura" per a tot el personal, però assegura que "a poc a poc estem aixecant el cap". Ruiz agraeix la bona resposta de tots els treballadors davant les restriccions, els dos tancaments, els ERTO i les mesures higièniques. Explica que estan "motivats i amb ganes que aquest malson acabi per seguir treballant". També, des de Can Ametller remarquen que estan "molt contents" amb la resposta dels clients.

"Esperem que no ens tornin a tancar", confia Ruiz, que està convençut que significaria "un pas enrere gegant" i que molts negocis no podrien afrontar els següents mesos i es veurien obligats a tancar. A Can Ametller, "per sort", en cap moment s'han trobat en la situació de plantejar-se haver de tancar.