Sant Cugat
La restricció s’aplicarà l’endemà que es produeixi un episodi d’alta contaminació atmosfèrica, és a dir, de més de 40 micrograms per metre cúbic de diòxid de nitrogen. Una vegada activat el protocol, quedarà delimitada una àrea, a grans trets, entre la Ronda Nord, la carretera de Vallvidrera, el passeig de Valldoreix, els carrers de Llaceres i de Sant Crist de Llaceres i les avingudes de les Corts Catalanes i de Roquetes. Sant Cugat serà així la primera ciutat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona
(AMB), sense comptar les que queden dins les rondes de la capital, que implanta aquestes restriccions. Es dóna el cas, a més, que el municipi no té l’obligació de fer-ho, ja que la mesura supramunicipal només és obligatòria a les ciutats de més de 100.000 habitants. Segons dades de l’Ajuntament, hi ha uns 47.500 vehicles que paguen l’impost de circulació a Sant Cugat, dels quals un 15% no disposa d’etiqueta ambiental. La tinenta d’alcalde de Mobilitat, Cristina Paraira, ha mostrat la determinació del consistori per posar en marxa aquestes mesures.
Cristina Paraira
En una primera fase, es regularà el pas dels vehicles a l’àrea restringida amb controls aleatoris dels cossos de seguretat locals, però està prevista la implementació de càmeres de seguretat per agilitzar aquest procediment.
Compromís per millorar la qualitat de l’aire
Altres accions previstes per reduir els nivells de contaminació a la ciutat són la millora dels carrils bici. Està previst que entre 2018 i 2020 es doblin els quilòmetres d’aquest tipus de via, actualment 35. El consistori també preveu el foment de la compra del vehicle elèctric, amb descomptes del 75% en l’impost de circulació i gratuïtat en la zona blava. També s’està treballant per tenir una xarxa de transport públic urbà més sostenible. Més enllà de la mobilitat, l’Ajuntament atorga bonificacions ambientals per la instal·lació de plaques solars i per millorar la qualificació energètica dels edificis.

