Sant Cugat tindrà al setembre, com a tard, una zona de baixes emissions on es restringirà durant unes hores el trànsit dels vehicles més contaminants. El ple municipal ha aprovat inicialment aquest dilluns una ordenança, a proposta del tripartit de govern i
L’ordenança ha quedat aprovada amb els vots a favors de l’equip de govern i l’abstenció de Junts per Sant Cugat i Cs. El portaveu de Cs, Aldro Ciprian, ha lamentat que hi ha diverses ordenances a l’aire i que aquesta ordenança s’ha fet amb ‘unes presses que no s’entenen’. Ciprian ha remarcat que aquest ‘no és el moment’ i que presentaran al·legacions i demanaran una moratòria en l’aplicació. La regidora de Junts, Cristina Paraira, coincideix que ‘encara no és el moment’ i ha afegit que, malgrat que és ‘una ordenança necessària’ i estan ‘d’acord amb el fons’, cal ‘treballar-la una mica més’.
En quina àrea s’aplicarà?
La Zona de Baixes Emissions inclourà una àrea d’uns quatre quilòmetres quadrats entre la carretera de Vallvidrera, la Ronda Nord, l’avinguda de Roquetes, el carrer de Sant Crist de Llaceres i el passeig de Valldoreix.
L’àrea que comprèn la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat / Foto: Ajuntament
Quins vehicles afectarà?
Les restriccions afectaran tots els vehicles que no disposin de l’etiqueta ambiental, és a dir, els turismes i furgonetes lleugeres de benzina matriculades abans del 2001 i les de dièsel d’abans del 2006, els vehicles de més de vuit places i pesats matriculats abans de 2006 i les motos matriculades abans de 2004. Segons Gallardo, això representa aproximadament el 16% del parc de vehicles de Sant Cugat.
Horari
Les restriccions seran en els dies laborables, de dilluns a divendres, entre les set del matí i les vuit del vespre.
Excepcions
En quedaran exempts els transports de persones de mobilitat reduïda, de persones amb alguna malaltia que no els permeti utilitzar el transport públic i els serveis d’emergència i essencials. A més, la intenció és que es pugui sol·licitar una autorització municipal diària, de caràcter puntual per accedir a la zona. Hi hauria un màxim de 10 autoritzacions anuals per vehicle.
Com es farà el control?
El control d’accés es farà a través de càmeres de lectura de matrícules, algunes ja instal·lades i d’altres per col·locar, a més de vehicles de la Policia Local amb càmera que circularien pels límits de la zona.
Quan entrarà en vigor?
El govern local té previst fer l’aprovació definitiva, que només requereix d’una majoria simple, al juliol o, si no fos possible, al setembre. Fins llavors es mantindrà el decret previst per si hi ha un episodi de contaminació puntual
i les restriccions que contempla. Les sancions, això sí, no es començarien a aplicar fins a sis mesos més tard de la publicació de l’ordenança al Butlletí Oficial de Barcelona. Si hi hagués, un cop aprovada l’ordenança, un episodi d’alta contaminació, el text també preveu ampliar les restriccions.
Sancions i infraccions
Les sancions seran de fins a 100 euros per a infraccions lleus, de fins a 200 per a greus i fins a 500 euros per a les molt greus. A més, l’ordenança preveu que les persones reincidents, les que cometin una infracció de la mateixa naturalesa com a mínim dues vegades en un any, podrien tenir un augment del 30% en la sanció. Tots els diners recaptats està previst que es destinin a polítiques de mobilitat sostenible.

