El conseller de Territori, Juli Fernández, ha assegurat des del primer dia que va trepitjar el nou despatx que la construcció de la B-40, també coneguda com a Quart Cinturó o Ronda Nord -en el seu tram entre Sabadell i Terrassa-, no és una prioritat. El conseller d’ERC, i exalcalde de Sabadell (2015-2017), ja s’ha manifestat en diverses ocasions en contra de la viabilitat d’aquesta important infraestructura, que la considera poc adequada en el context d’emergència climàtica. Els defensors d’aquesta via asseguren que serviria per descongestionar altres vies com la B-30 i l’AP-7 al seu pas per Sant Cugat. Un dels més ferms en aquest sentit és el PSC, que insta el conseller a tirar endavant la B-40 com a condició per desencallar els pressupostos de la Generalitat Catalunya del 2023. Cugat Mèdia ha parlat amb els cinc partits amb representació al ple de Sant Cugat per conèixer el seu punt de vista sobre el futur del projecte de la B-40 i el seu efecte la per la ciutat.
Un factor important a tenir en compte en aquest debat és la presència d’un altre exalcalde de Sabadell, Maties Serracant (2017-2019), com a assessor del conseller Juli Fernández. Serracant i Fernández es van partir l’alcaldia del mandat en virtut d’un pacte amb quatre forces. Serracant era el cap de llista de la Crida per Sabadell, la coalició formada per la CUP i Entesa per Sabadell, però molt abans va tenir molta rellevància pública com a un dels líders de la plataforma Campanya Contra al Quart Cinturó (CCQC).
Junts per Sant Cugat: a favor
El regidor Carles Brugarolas demana un consens de ciutat que posi sobre la taula mesures que corregeixin els inconvenients que la B-30 i l’AP-7 infringeix als municipis de l’entorn, sobretot les que afecten la salut de la ciutadania per culpa de la contaminació. Brugarolas defensa una execució del projecte de la B-40 que respecti el medi ambient i, alhora, respongui les necessitats dels santcugatencs.
ERC: en contra
Des d’Esquerra Sant Cugat mantenen la postura del partit nacional, que és que “cal repensar” una infraestructura que es va dissenyar fa 60 anys. Segons explica Oriol Cisteró, president d’ERC a Sant Cugat, estar en contra del Quart Cinturó “no vol dir que no s’hagi de fer res, ni que s’hagi de fer tot”. Des d’ERC creuen que el tram entre Abrera i Terrassa s’ha d’acabar, que aquest tingui connexió amb la C-58 i que Castellar del Vallès ha de tenir també connexió amb la C-58. En canvi, altres trams com el de Terrassa a Sabadell, que “hi ha altres solucions viables que són millors que el Quart Cinturó”, com per exemple el transport públic. Pel que fa, concretament, a les solucions per reduir la congestió de la B-30 que tan afecta a Sant Cugat, Cisteró posa com a exemple que “si l’R8 de Rodalies funcionés bé”, hi hauria menys cotxes a la B-30.
PSC: a favor
El regidor del PSC Pere Soler considera que la decisió del conseller de Territori d’aturar el projecte de la B-40 demostra que el govern de la Generalitat no està a l’altura. El socialista apunta que la construcció del Quart Cinturó alliberaria la B-30 i l’AP-7 de vehicles pesants que, a hores d’ara, col·lapsen l’autopista i contaminen l’aire de Sant Cugat. Sobre el fet que el PSC hagi posat com a condició tirar endavant la B-40 per desencallar els pressupostos de la Generalitat, Soler comenta que el seu partit ha posat les grans estructures de país sobre la taula en la negociació. Així mateix, Pere Soler lamenta que el conseller Territori, en lloc de fer seves aquestes reivindicacions, només vulgui acontentar els ecologistes.
Ciutadans: a favor
Qui també creu en el projecte de la B-40 és el grup taronja. El regidor Aldo Ciprian remarca que la construcció d’un Quart Cinturó seria un respir per a la ciutat, per la gran qualitat de vehicles que passen per l’AP-7, i una bona mesura per a la millora de la qualitat de l’aire. Ciprian critica la gestió dels anteriors governs per no posar-se d’acord en aquest assumpte.
CUP: en contra
Des del partit anticapitalista es mostren contraris a la construcció del Quart Cinturó. L’assessor de la CUP, Pau Sànchez, assegura que l’únic que faria aquesta infraestructura seria fomentar l’ús del vehicle privat. Segons Sànchez, si s’ha d’apostar per una mobilitat sostenible que lluiti contra l’escalfament global, aquesta ha de protegir els espais verds del territori i ha d’impulsar una xarxa eficient de transport públic.

