Més eficient, amb vehicles millors i amb serveis adients a les diferents necessitats dels barris de Sant Cugat. Són algunes de les característiques que haurà de tenir el nou servei de neteja viària i de recollida de residus, que s’ha adjudicat a l’UTE Valoriza – Acciona i que el ple municipal ha ratificat aquest dilluns. La companyia ha obtingut la millor puntuació en la licitació i oferirà el servei durant 10 anys, amb una dotació pressupostària de 13 milions d’euros anuals (excepte el primer any, que serà de 9,9 milions); en total, és una dotació de 127.625.899 euros. La intenció del govern és que el nou servei es posi en marxa l’1 de gener de 2025, tot i que podria endarrerir-se uns mesos si les altres empreses que s’havien presentat al concurs ho recorren.
CONSULTA AQUÍ LA DOCUMENTACIÓ DEL PLE
Aquesta adjudicació resol el primer lot del contracte, que haurà d’incloure el tractament i transport de les fraccions d’orgànica, paper, vidre, envasos, rebuig i oli domèstic. El govern referma així l’objectiu de “dimensionar” el servei a la ciutat, sobretot tenint en compte el creixement demogràfic dels últims anys. Així, hi haurà més freqüències de neteja, es posarà a disposició nova maquinària més eficient i hi haurà més equips de neteja. El servei té una dotació pressupostària de 13 milions d’euros cada any. Això suposa un increment de més del 50% respecte al contracte de 2010. A més, compta amb una subvenció de 500.000 euros dels Fons Next Generation, que serviran per a l’adquisició de tancaments de contenidors, sistemes de control d’accés i millorar el sistema de recollida selectiva. Els grups del govern (Junts i ERC), el PSC, la CUP i En Comú Podem han votat a favor de l’adjudicació i han coincidit a assenyalar la importància que es desbloquegi la renovació del servei. El PP i Vox han optat per l’abstenció, tot assenyalant que la neteja és una preocupació estesa entre la ciutadania i han reclamat que es controli la feina que faci l’empresa adjudicatària.
Els principals canvis
Una de les apostes és la retirada dels contenidors soterrats i l’increment del nombre de containers de recollida selectiva. També es posaran en marxa compostadors comunitaris als barris allunyats del nucli urbà (Les Planes, Sol i Aire, Can Barata) i es garantirà que el servei de recollida de residus funcioni tots els dies de l’any. L’UTE Valoriza – Acciona ha aconseguit 80,65 punts en la licitació. Per darrere han quedat Prezero España SAU (78,61 punts) i FCC Medio Ambient SAU (75,44).
La taxa de residus
El servei de recollida i transport de les deixalles s’afrontarà amb la nova taxa de residus. Es tracta d’un impost que es començarà a pagar l’any vinent en compliment d’una normativa europea que grava en funció de la generació de residus i que obliga a cobrar el cost del servei. En el cas de Sant Cugat, l’Ajuntament calcula que aquest cost serà de 7,2 milions d’euros per al 2024 i de 9,5 per al 2025. Encara queda per resoldre la resta de lots dels serveis, la licitació dels quals encara està pendent. Aquests hauran de gestionar el manteniment i neteja exterior dels contenidors, la neteja de pintades i la recollida i transport de fibrociment.

