Claus per a protegir-te de les ciberestafes

Els Mossos alerten de les estafes més freqüents i donen consells per evitar-les

Una persona fa una compra per Internet a l'ordinador amb targeta de crèdit
Una persona fa una compra per Internet a l'ordinador amb targeta de crèdit / Foto: girl makes a purchase on the Internet on the computer with credit card
-->
Enllaç copiat al clipboard
26/08/25 a les 06:00h
 |  2 minuts de lectura
Secció: Societat

Els delinqüents que hi ha al darrere de les estafes telefòniques i cibernètiques no fan vacances i no sempre és fàcil detectar quan ens estan intentant enganyar. Un tipus de delictes que ha incrementat considerablement durant aquest últim any. L’agent dels Mossos d’Esquadra Anna Massa explica quines mesures podem prendre per a protegir-nos.

Escolta-ho

“Si et prometen un benefici a canvi d’una dada, malfia-te’n!”

Els estafadors solen obtenir dades personals de forma fraudulenta i després contacten amb les possibles víctimes oferint-los algun tipus de benefici econòmic a canvi d’actualitzar les seves dades. “El consell és desconfiar si algú ja et promet un benefici a canvi que tu em donis unes dades”, adverteix l’agent.

Les persones grans, principals víctimes

Les persones d’edat avançada són especialment vulnerables a aquest tipus de fraus, perquè els costa més detectar que estan essent víctimes, per la qual cosa és important que estiguin informades i alertes.

4 consells per evitar caure en el parany:

  • Demanar sempre la identificació de qui truca.
  • Desconfiar de qualsevol oferta que sembli massa bona.
  • No facilitar mai dades personals ni bancàries per telèfon.
  • Verificar la informació contactant directament amb l’empresa o entitat

El cas dels 100.000 euros

Pel que fa a les estafes cibernètiques, l’agent explica que són cada cop més sofisticades. El programa ha exposat el cas d’un oient que és administrador d’una empresa que treballa amb components elèctrics i que va ser víctima d’una estafa de més de 100.000 dòlars quan van hackejar el correu electrònic d’un proveïdor i van canviar les dades bancàries. “Nosaltres en cap cas vam sospitar de res, perquè qui ho va hackejar va estar responent correus des del compte del nostre proveïdor, tot seguint el fil de la conversa de mesos enrere, fent referència a l’activitat habitual de l’empresa, donant terminis d’entrega de mercaderies, documentació tècnica i de més”, ha explicat el testimoni.

Davant d’aquests casos, Massa recomana sempre verificar la informació per telèfon abans de fer qualsevol transferència important. “Si estem parlant d’un import tan gran, no està de més fer una trucada telefònica”, aconsella.

L’agent dels Mossos subratlla la importància de denunciar aquests fets, encara que no s’hagi arribat a consumar l’estafa. “En l’àmbit policial, el coneixement sempre ens serveix per detectar noves modalitats d’estafa i poder prevenir-les”.