Des de Sant Cugat, Òscar Morte i Diana Bertolín han creat A Fan Of, una marca de ventalls que vol allunyar-se de la imatge folklòrica i antiquada d’aquest objecte que sovint s’associa a “la iaia”. Amb una aposta clara pel disseny, la sostenibilitat i la inclusivitat, aquests santcugatencs han aconseguit posicionar-se en mercats internacionals amb l’objectiu de convertir el ventall en un accessori de moda per a tots els gèneres i edats.
Després de treballar anys en el sector del disseny aplicat a l’interiorisme, Òscar Morte i Diana Bertolín van decidir donar un gir a la seva trajectòria arran de la pandèmia. El que va començar com un projecte paral·lel dins l’estudi de disseny es va convertir en el cor de la seva activitat: fer ventalls. “La idea era reinventar el ventall, un objecte molt útil, vistós i agraït a l’hora de dissenyar”, han explicat. Un altre avantatge que els hi oferia aquest producte és que “ens permetia vendre’l online, bé de preu i amb un paquet petit fàcil d’enviar arreu del món”. Els santcugatencs han apostat per dissenys contemporanis i fer peces singulars, majoritàriament amb fusta de perer i teixits de cotó 100%, estampats dissenyats a mà, impresos amb tintes ecològiques i produïts en un poble a prop de València. Des de l’inici, Bertolín i Morte van voler trencar amb la imatge del “ventall de la iaia” i reivindicar que és un objecte útil per a tothom, independentment de l’edat o el gènere. “El ventall és un objecte que pot utilitzar tothom, homes, dones, grans, petits”, han assegurat. Per això, han introduït models masculins en les seves campanyes i han apostat per dissenys abstractes i versàtils, que es poden adaptar a diferents estils i perfils d’usuari. A Fan Of compta amb una col·lecció d’uns 40 models de ventalls que combina els dissenys creats des del naixement de la marca amb noves propostes. Les previsions de venda d’enguany freguen les 50.000 unitats. La marca ja s’ha fet un lloc a nivell internacional, amb presència a països com França, Suïssa, Itàlia, Grècia, Alemanya i Estats Units, així com clients puntuals a Dubai i Austràlia. Tot i que la major part del negoci es realitza a través de botigues i agents a l’estranger, tot i que també venen directament per la web.