La tornada a l’escola implica recuperar els hàbits d’estudi dels infants i els adolescents, uns hàbits que els obliguen a estar concentrats durant moltes hores al dia. És important, però, que en algun moment puguin trencar amb aquesta rutina, i fer alguna activitat diferent. És aquí on entren les extraescolars. Maria Corchero, neuropsicòloga del Centre de Psicologia Integra, defineix les extraescolars com una “oportunitat per a potenciar i desenvolupar realment els interessos dels infants i els adolescents”, així com poder atendre necessitats personals que puguin tenir“.
Però com escollim unes extraescolars adequades? Quantes n’han de fer els infants i adolescents? Quines són millors? El primer que s’ha de tenir en compte és que siguin unes extraescolars que coincideixin amb els gustos i interessos dels nens, que serveixi perquè explorin les seves inquietuds. D’altra banda, és recomanable que siguin activitats de caire més lúdic, de relació social, més artístiques. Pel que fa a activitats que impliquin també un esforç lectiu, com pot ser estudiar un idioma com l’anglès, Maria Corchero explica que en alguns casos pot arribar a ser contraproduent, ja que el nen, quan arriba la tarda, està “mentalment cansat”, i necessita trencar amb això. Una bona opció, en aquest cas, seria la pràctica d’algun esport. Per una banda, perquè es tracta d’una activitat física que implica moviment, “entra dins les pautes d’una vida saludable” i, a més, també “porta implícits una sèrie de valors molt interessants per anar aprenent al llarg de la infància i l’adolescència: la idea d’equip, la part més cooperativa, el compromís, etc.”
La neuropsicòloga recomana que la tria de les extraescolars es faci de manera conjunta entre els nens i els pares, i que s’arribi a un consens, de manera que es tinguin en compte les prioritats dels primers, però que les activitats vagin alineades amb els valors que com a família volem transmetre a l’infant.
Un altre aspecte que cal tenir en compte és el temps que es dedica a les extraescolars. En aquest sentit, Corchero comenta que no és tant important a quantes extraescolars s’apuntin, sinó el temps total que hi dediquin. Remarca que aquestes activitats no han de suposar una sobrecàrrega, sinó que han de tenir temps de descansar, per poder dedicar-se a rutines de casa, i altres activitats que no tinguin a veure amb l’extraescolar pròpiament dita.

