
Alguns dels gravats de Goya en el procés de muntatge de l'exposició al Museu de Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia
ESCOLTA-HO
El títol de l'exposició, 'Volaverunt', fa referència al gravat 61 dels 'Caprichos' i, en llatí, significa "han volat" o "han desaparegut", una metàfora que articula el discurs de la mostra al voltant de la presència i l’absència, la memòria i la pèrdua. En paraules de la crítica d'art i comissària de l'exposició, Aina Mercader Sbert, "Goya ens acompanya sempre: la seva obra ens obre les portes de l'art modern i ens connecta amb les inquietuds del present".
Un tiratge històric i una absència significativa
Les sèries exposades formen part d'un tiratge molt especial imprès pel Govern de la República durant la Guerra Civil, amb la voluntat de prestigiar internacionalment l'art espanyol. La crítica d'art ha explicat que es tracta de la primera i única vegada que es van imprimir les quatre sèries alhora, tot i que la guerra va impedir completar els 150 exemplars previstos per cada una.El Museu de Mataró, d'on provenen les obres, conserva la col·lecció número 16, però amb una absència: el gravat número 16 dels 'Desastres de la guerra', titulat 'Se aprovechan', perdut des dels anys 60. Aquesta absència, lluny de ser un inconvenient, s'ha convertit en el motor discursiu de l'exposició, inspirant una de les intervencions contemporànies.

Alba Rodríguez, directora del Museu de Sant Cugat i Aina Mercader Sbert, crítica d’art i comissària de l'exposició / Foto: Cugat Mèdia
Goya: modernitat, llibertat i crítica social
Goya va ser un gravador prolífic, amb més de 280 obres, i va utilitzar el gravat com a via d'expressió personal i crítica social. Segons Mercader, "Goya és un artista universal, avançat al seu temps, i la seva obra gravada ens connecta amb les avantguardes del segle XX". Les seves sèries, sovint incompreses pels coetanis i censurades, continuen interpel·lant el present, especialment 'Desastres de la guerra', que, en paraules de la comissària, "ens recorda qualsevol de les imatges de guerra que veiem avui als mitjans".Diàleg amb la contemporaneïtat
L'exposició no només presenta els gravats originals de Goya, sinó que també inclou intervencions contemporànies d'artistes com Irene Solà, Marcos Prior, Anna Dot i la companyia La Soledat. Solà ha creat un poema a partir dels textos dels gravats, mentre que Prior ha treballat el gravat perdut 'Se aprovechen' a través d'un fanzine. Dot ha presentat una instal·lació escultòrica basada en les mans dels gravats de Goya, en referència a l'etapa on Goya va quedar sord i s'expressava amb les mans i la Compañía La Soledat ofereix una visita teatralitzada per l'espai de l'exposició.Activitats per a tots els públics
El museu ha programat activitats complementàries per apropar l'exposició a diferents públics: visites guiades, tallers infantils de gravat, una visita teatralitzada coincidint amb la Nit dels Museus (17 de maig) i la cloenda amb una recitació poètica al setembre.L'exposició s'inaugura el 29 d'abril a les 18 h i es podrà visitar fins al 14 de setembre.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.