el 19/oct/11 Jon Sindreu / Josep Gimeno EconomiaPDF
La Comissió Europea (CE) ha decidit finalment apostar pel Corredor Mediterrani com a infraestructura 'prioritària' i l'incorpora a la Xarxa Transeuropea de Transport. El projecte és que aquest eix ferroviari connecti per l'any 2030 la frontera francesa amb Figueres i recorri tota la costa mediterrània enllaçant els ports de Barcelona, Tarragona, València, Cartagena i Almeria. Una segona fase del traçat connectaria Almeria amb Granada, Sevilla i Algesires per l'interior. Aquesta infraestructura ha rebut de manera reiterada el suport de les diferents entitats empresarials de la ciutat i del ple municipal.
El traçat escollit aniria de Figueres a Almeria, i després s'endinsaria per l'interior cap a Granada i Sevilla fins a Algesires. El projecte s'hauria de completar en un termini de 20 anys, fins al 2030. La Unió Europea (UE) disposa d'una partida de 40.000 milions d'euros per invertir en projectes que consideri rellevants i que tinguin dificultats per trobar finançament amb fons privats o bé en els pressupostos estatals. D'aquesta xifra, prop de 22.000 milions es destinaran a una desena de corredors transfronterers de transports de mercaderies. A canvi, Brussel·les demana que les infraestructures prioritàries rebin el cofinançament dels governs i el compromís d'acabar-los en els terminis fixats.
L'aposta pel Corredor Mediterrani s'ha fet explícita des de Sant Cugat. El ple municipal d'aquest dilluns va aprovar una moció de suport a la totalitat d'aquesta infraestructura, amb els vots a favor de tots els grups polítics tret de la CUP, que es va abstenir. La formació independentista va justificar el seu vot per no veure 'garantit' que l'Estat espanyol tiri endavant aquest eix malgrat l'aprovació de la Comissió Europea.
La connexió ferroviària a través de la costa mediterrània és una de les grans demandes de la societat civil catalana i santcugatenca des que el govern espanyol de José María Aznar en va descartar la construcció el 2003, i s'espera que els fons comunitaris en sufraguin un 20% dels costos i fins a un 40% en els trams transfronterers. Tot i així, la CE també preveu tirar endavant l'anomenat Corredor Atlàntic, que enllaçarà França amb Portugal a través de Madrid i el País Basc, i tampoc descarta la connexió de la capital estatal amb Saragossa i el Mediterrani, tot i que sí rebutja la proposta de travessia central a través dels Pirineus. De fet, la proposta de Brussel·les té com a objectiu final la interconnexió de tots els corredors.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.