El Black Friday ja no dura un dia: consells per no gastar més del compte

Segons l'OCU el 78% dels espanyols tenen previst comprar pel Black Friday amb una despesa mitjana estimada de 219 euros

L'aparador d'una botiga amb un cartell de descompte pels Black Days
L'aparador d'una botiga amb un cartell de descompte pels Black Days / Foto: ACN (Martí Pernía)
-->
Enllaç copiat al clipboard
24/11/25 a les 06:00h
 |  2 minuts de lectura
Secció: Economia

Aquest divendres arriba oficialment el Black Friday, però la realitat és que la campanya ja no és cosa d’un sol dia. Les marques han avançat les promocions i han convertit el novembre en un període continu de descomptes que molts clients aprofiten per anticipar les compres de Nadal. “La gent s’anticipa als regals perquè troba millors preus i vol evitar quedar-se sense estoc”, explica en una entrevista al magazín ‘Faves comptades’ Ana Isabel Jiménez Zarco, professora dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC i investigadora del grup DigiBiz.

Escolta l’entrevista

Segons una enquesta de l’OCU, el 78% dels espanyols tenen previst comprar durant el Black Friday i la despesa mitjana estimada és de 219 euros. Tot i que el consum global s’ha incrementat, una part important d’aquest augment prové de la desestacionalització de les compres: allò que abans es comprava al desembre ara es trasllada a finals de novembre. Jiménez destaca que aquest avançament respon tant a l’atractiu dels preus com a una “sensació d’urgència” generada per missatges d’oferta limitada.

L’auge del comerç electrònic ha intensificat encara més aquesta dinàmica. “Som a un clic de qualsevol botiga del món”, afirma la professora. La compra online permet accedir a descomptes d’altres països i amplia l’espectre de campanyes més enllà del calendari local. Això, però, té conseqüències directes en el comerç de proximitat, que sovint no pot competir ni en preu ni en logística amb les grans plataformes. Així i tot, Jiménez recorda que molts establiments locals també poden beneficiar-se del Black Friday si ofereixen serveis de qualitat i unes bones condicions de devolució.

Segons un estudi de l’OCU, només un 30% dels productes van baixar realment de preu durant el Black Friday de l’any passat. De fet, el 43% dels 15.000 productes analitzats per l’organització van apujar el preu respecte al preu mínim dels mesos anteriors. Tot i que fer descompte no és obligat, si les empreses decideixen fer-ne la legislació vigent estableix que el preu anterior que s’ensenya al costat del rebaixat ha de ser el més baix que s’hagi aplicat en els últims 30 dies. “És complicat verificar si l’oferta és real si no s’ha seguit el preu del producte prèviament”, adverteix l’experta. Per això recomana planificar bé les compres, comparar entre establiments i tenir en compte les condicions postvenda, especialment en el cas de les compres online.

Entre els consells per evitar compres impulsives, Jiménez destaca la importància de fer una llista prèvia, establir un pressupost i comprovar garanties i condicions de devolució. “Comprar amb criteri és clau per no deixar-se endur per l’estímul del descompte”, avisa.