El comerç de Sant Cugat defensa el tracte personalitzat enmig de l’auge del Black Friday

Sant Cugat Comerç assegura que la popular campanya "desvirtua" el concepte de rebaixes

Un aparador amb ofertes pel Black Friday / Foto: Cugat Mèdia
-->
Enllaç copiat al clipboard
28/11/25 a les 06:00h
 |  5 minuts de lectura
Secció: Societat

La febre del Black Friday ja fa estona que ha inundat els aparadors de Sant Cugat, malgrat que el dia oficial és aquest 28 de novembre. Molts comerços, sobretot franquícies, han tret ‘l’artilleria’ des de fa setmanes i encavalquen les vendes amb l’inici de la campanya de Nadal que s’obre, també, aquest divendres amb la tradicional encesa de llums. Un moment clau en l’estratègia comercial de les botigues de proximitat, que treballen l’atenció personalitzada com el valor afegit davant les inclemències de la globalització i les vendes per internet. “El Black Friday ha desvirtuat el concepte de rebaixes”, manifesta el president de Sant Cugat Comerç, Jaume Buscallà, “i el balanç tampoc no és tan positiu, no fem pas la facturació més gran aquests dies”.

La recepta “Sant Cugat”

Buscallà assegura que les 200 botigues de Sant Cugat Comerç no volen fer caixa a qualsevol preu: “Contrarestar una política pura i dura de preus és un error perquè la dinàmica de les promocions és una permanent, i el nostre espai no són els descomptes massius”. La recepta per plantar cara a això és l’arrelament, “fer que el comerç doni vida als carrers i que passejar per l’eix comercial sigui també compartir estones amb la gent”.

Un vincle que els comerciants locals estan teixint de dues maneres. D’una banda, introduint elements atractius en l’experiència de compra: “Incorporarem a la campanya un personatge nadalenc que farà que els santcugatencs visquin les compres d’una altra manera, més comunitària”, diu Buscallà. En segon lloc, alçant la veu amb accions reivindicatives, com la del 21 de novembre passat quan es van “precintar” els aparadors del centre per destacar el paper dinamitzador de les botigues. Una altra acció serà ampliar el nombre de tiquets per aparcar gratis durant les festes.

Campanya municipal per defensar el comerç local

“Hem de promocionar les botigues de proximitat més enllà de les dates nadalenques i fer que la gent compri local”, diu el tinent d’alcaldia de Comerç, Bernat Picornell. És per aquest motiu que Sant Cugat ha engegat la campanya “Per un Sant Cugat viu, compra amb sentit” per conscienciar sobre el valor del comerç local. Picornell té clar que “si demà tanquessin totes les botigues de Sant Cugat tindríem una ciutat absolutament morta, sense arrels, sense relacions comunitàries”.

El tinent d’alcaldia resol que la campanya “té més sentit que mai a les portes de Nadal i amb els nous hàbits de consum digital, però cal allargar-la més mesos per donar resposta a les demandes dels botiguers perquè aixecar la persiana té costos”. Segons el portal Api.cat, els lloguers comercials al centre van des del 550 euros mensuals en locals de 40 m² als prop de 4.000 euros per botigues de 400 m².

La visió de les grans superfícies

L’atenció propera i de proximitat també s’abandera des de les grans superfícies. El director de Sant Cugat Shopping Centre, David Gomez-Picard, considera que “no hi ha lluita” amb els botiguers del centre ciutat: “Nosaltres tenim molt de petit comerç a les nostres instal·lacions, algunes de Sant Cugat, comerços petits que no són dels grans imperis i que tenen només 40 m²”.

Sobre el Black Friday, Gómez-Picard parla d’un tipus de campanya “plenament instaurada en el sector”, especialment en el tecnològic fins a la jogueteria, el tèxtil i les joies amb descomptes del 30 al 50%. I amb un objectiu comú: fidelitzar la clientela. I en aquest sentit no val, sosté, la picaresca de preus perquè “cal ser honestos i transparents”. I no tenir por de la venda en línia perquè, segons el director del centre, s’ha incorporat amb normalitat en l’estratègia de qualsevol negoci.

Sobre la publicitat enganyosa del Black Friday, Gómez-Picard fa valdre que, a aquestes altures, la majoria de clients “disposen d’eines i recursos necessaris per veure “si aquesta diferència de preu compensa o no compensa”.

L’atenció personalitzada, explicada pels protagonistes

Els santcugatencs que fan compres aquests dies coincideixen que aprofiten el Black Friday però, sense escalfar-se el cap. El Lluc afirma que “ho tinc al cap, però no presto gaire atenció”, igual que la Fernanda que no compara gaire els preus, perquè juga tant “a comprar en botiga física, com en línia”. L’Ana sí que aprofita la jornada de preus reduïts perquè “vinc a comprar el que m’interessa, i a la pràctica a la gent ens agrada comprar”, i l’Isa es queixa de “la publicitat enganyosa” en productes supervendes com els videojocs.

Els botiguers consultats per Cugat Mèdia com Hugo, de Ibericus, apunten que el Black Friday “està anant bé”, com és el cas de Jesús, a Farmàcia Santa Maria: “Ja portem molts anys amb això i ens funciona sobretot amb la parafarmàcia”. De la seva banda, David, de Milar, admet que la facturació més alta arriba en aquestes dates i que cada cop intenten plantar cara millor a les vendes digitals “que fan una mica de mal”.

Més inspeccions per als descomptes fraudulents

La Generalitat ha doblat gairebé les empreses a inspeccionar de cara al Black Friday. S’han controlat 155 companyies de l’electrònica, d’articles de roba i complements i productes per a la llar amb l’objectiu de localitzar casos de publicitat enganyosa en preus i competència deslleial. D’aquest total, algunes ja van ser investigades l’any passat. L’Agència Catalana del Consum supervisa 100 empreses de venda digital, mentre que la Direcció General de Comerç en vigila 55, tant físiques com per Internet. A més, Consum segueix l’evolució del preu de 10.000 articles seleccionats prèviament, un 300% més que el 2024.

De la seva banda, el Consell de Gremis ha creat un canal digital per fer reclamacions i queixes per possibles fraus o mala praxi durant el Black Friday. La iniciativa, acordada amb l’Agència Catalana del Consum (ACC), està adreçada a comerços i permetrà l’ACC sumar un canal directe per conèixer possibles incidències. Pots entrar al canal aquí.