El del Rei Gaspar era un discurs adreçat als infants amb un missatge centrat en valors com la convivència, la cura dels altres i la importància de les petites accions quotidianes, però ha acabat com a objecte d’un conflicte polític i lingüístic a Valldoreix. No pel seu contingut, sinó per la forma: el Carlos, veí de la Colònia Montserrat i Rei Gaspar per un dia, va llegir el discurs íntegrament en castellà. Quan va començar a llegir-lo, alguns dels assistents van reclamar que ho fes en català. Una vegada va acabar el discurs, els infants que esperaven pacientment es van abraonar sobre Ses Majestats per fer-se fotografies i entregar les cartes.
El punt final de la cavalcada, però, va esdevenir l’inici d’un conflicte a Valldoreix a partir de la difusió del vídeo del discurs a l’Instagram del TOT Sant Cugat, en què s’escolten les queixes dels veïns mentre el Rei Gaspar parla en castellà. Aquesta publicació ha desencadenat una allau de reaccions, amb més de 130.000 reproduccions i gairebé 1.500 comentaris.
El discurs es trasllada a l’escena política
Les primeres reaccions polítiques van arribar de Junts per Sant Cugat, que va assenyalar directament el govern de l’EMD “amb ERC, PSC i la CUP al govern” i va assegurar que demanaria explicacions. Per la seva banda, la regidora de Política Lingüística de l’Ajuntament de Sant Cugat, Núria Fernàndez (Junts), va vincular els fets amb la decisió de Junts de no adherir-se al Pla Nacional per la Llengua, impulsat pel Govern de la Generalitat. En un missatge a X, Fernàndez ha criticat que hi hagi “molts anuncis, però poca exigència i poca defensa real del català a les institucions”, i ha qualificat la situació de “vergonya”.
La CUP també ha advertit que demanarà explicacions pels fets, i ha respost a les crítiques de Junts recordant-los que durant el mandat passat, amb ells al govern de la vila, van pactar amb Ciutadans el pressupost amb la condició que l’EMD garantís comunicacions en castellà.
ERC Valldoreix, que també forma part del govern de l’EMD, ha lamentat en un comunicat que el discurs es fes en castellà i ha reiterat el seu “compromís amb la llengua catalana”. El partit assegura que, davant l'”emergència lingüística” que pateix el català, cal defensar-lo i promoure’l “des de totes les institucions i escenaris possibles”. En aquest sentit, ERC afirma que aclarirà les circumstàncies que van portar a aquesta situació i que vetllarà perquè “no es torni a repetir”.
Les reaccions també han arribat des de l’altra cara de la moneda. En un comunicat, Vox ha defensat l’ús del castellà i ha denunciat el que considera un “assetjament” a la persona que va fer de Rei Gaspar. El seu portaveu a Valldoreix, Juan Pich-Aguilera, afirma que el castellà és una llengua oficial i que ningú pot ser increpat per utilitzar-la en un acte públic, especialment en una celebració infantil. Vox assegura que els fets responen a l’actuació “d’una minoria radical” que no representa la majoria dels veïns.
Per la seva banda, el portaveu i regidor del PP, Álvaro Benejam, ha manifestat a les xarxes socials que no hi ha cap problema a parlar una llengua cooficial com el castellà en un acte públic com la cavalcada. Per altra banda, els populars han criticat que el vocal de la CUP, Àlex Aguilar, fes uns gestos “irrespectuosos i ofensius” durant l’ofrena al nen Jesús a l’Església de l’Assumpció.
Cugat Mèdia ha contactat amb l’EMD de Valldoreix perquè el seu president, Juanjo Cortés, doni explicacions sobre els fets.

