Sant Cugat tornarà a convertir-se en capital de la fotografia del 29 de maig al 12 de juliol amb la 7a edició del Lumínic, el festival de fotografia d’autor que enguany explora la poètica de la imatge. El certamen proposa una dotzena d’exposicions, tallers, xerrades i activitats familiars en una edició que aposta per una mirada “més amable i lírica” del món.
Dos dels codirectors del festival, Marc Vidal i Bernat Millet, han explicat en una entrevista al magazín ‘Faves comptades’ que la temàtica d’enguany neix de la necessitat de trobar espais de pausa i contemplació en un context marcat per les guerres i la polarització social. “El que volíem era buscar autors i autores que ens ensenyessin una visió més poètica i amable del món”, assenyala Vidal.
El festival, que va néixer el 2019, s’ha consolidat progressivament dins del circuit català de festivals de fotografia amb una clara aposta pel suport a la creació artística i la professionalització de les exposicions.
La programació d’aquest 2026 inclou exposicions d’Aleix Plademunt i Ferran Freixa, “dos dels fotògrafs més destacats de la seva generació”. A la Casa de Cultura, Plademunt presentarà ‘Sempervirens’, un projecte que parteix d’un xiprer centenari del cementiri d’Anglès per reflexionar sobre la transformació de la matèria, el temps i la memòria. A la mostra, l’artista recupera la fusta de l’arbre per convertir-la en els marcs de les fotografies que documenten el procés de tala i transformació.

Per la seva banda, Ferran Freixa exposarà a Cal Gerrer ‘Poemes inèdits’, una selecció de dotze imatges en gran format mai exposades del seu arxiu personal.
El vincle entre la memòria i la fotografia
La relació entre fotografia, memòria i arxiu serà molt present al festival. El Museu del Monestir acull ‘La Capsa Vermella’, d’Antoni Campañà, un arxiu fotogràfic ocult de la Guerra Civil que aporta noves lectures sobre la memòria històrica. També es podrà visitar l’exposició ‘La pell de Barcelona’, de Francesc Català-Roca, a l’Arxiu Nacional de Catalunya, una obra pòstuma que recupera la mirada del fotògraf sobre la ciutat. En aquesta mateixa línia, l’Arxiu Municipal participa al Lumínic amb ‘La poesia de la distància’, una exposició construïda a partir de postals antigues que reivindica el valor poètic de l’escriptura manual i de la correspondència.
Una altra de les propostes destacades serà ‘Abaix hi ha herba, a dalt roques’, d’Irena Visa, al Claustre del Monestir. El projecte parteix d’una residència artística a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona i reflexiona sobre el llenguatge arxivístic i la manera com es descriuen les imatges. La mostra anirà acompanyada de la publicació del quart llibre editat pel mateix festival.
Aposta pel talent emergent
El festival també manté la seva aposta pel talent emergent amb projectes com ‘Esos instantes’, de Yaiza Hernández, guanyadora de la V Convocatòria Lumínic, o ‘Côté cœur’, d’Elsa Beaumont. A més, el Mercantic acollirà una exposició col·lectiva d’El Local i el tercer Mercat Fotogràfic d’obra artística, previst pel 30 i 31 de maig.
La programació paral·lela inclourà tallers gratuïts de cianotípia i transferència fotogràfica, activitats familiars, presentacions de llibres i taules rodones. “La fotografia és un llenguatge que arriba a tothom”, ha defensat Vidal, mentre que Millet ha reivindicat la necessitat de “parar i reflexionar” davant del consum accelerat d’imatges . Millet ha aprofitat l’ocasió per reclamar un espai per a la imatge i especialment per a la fotografia a Sant Cugat després del tancament del Centre d’Art Maristany.
El festival s’inaugurarà oficialment el 29 de maig al Claustre del Monestir amb una visita guiada pels diferents espais expositius.
