El Teatre-Auditori Emma Vilarasau de Sant Cugat posa en marxa aquest dimecres i dijous el primer projecte de mediació artística de la seva història. La iniciativa, titulada ‘Entre tu i jo, un gest per escoltar-nos’ es durà a terme després de la representació de l’obra ‘Fantasmes de guerra’ de la companyia La Baldufa. Amb la direcció de la mediadora santcugatenca Amanda Bernal, la proposta neix amb l’objectiu de transformar el teatre en una plataforma de relació, escolta i reflexió col·lectiva que va vagi enllà de l’exhibició teatral.
El projecte forma part d’una estratègia promoguda per la Generalitat de Catalunya a través del Departament de Cultura per impulsar la mediació als teatres. En una entrevista al magazín ‘Faves comptades’, Maria Farriol, directora del Teatre-Auditori, ha explicat que la iniciativa neix “del desig que el teatre vagi més enllà de la seva programació i que es converteixi no només en un lloc on s’exhibeixen coses, sinó en un espai de relació i participació”.
La dinàmica consisteix en què el públic escolar –i també el Club Social de l’Espai de Lleure de l’Ateneu– assisteixi a la funció de ‘Fantasmes de guerra’ i, posteriorment, participi en una sèrie de jocs i activitats de mediació dissenyades per acompanyar i treballar els temes de l’obra. Aquestes activitats, que es duran a terme a la plaça Victòria dels Àngels, estan limitades a uns 45 participants per sessió per garantir un acompanyament de qualitat.

Bernal ha subratllat que “la mediació no intenta explicar l’obra d’art, sinó teixir ponts entre la peça artística i les persones”. La voluntat és que a través del joc es treballin valors com l’escolta activa, la cooperació i la imaginació compartida. “Endinsar-nos en aquests valors i en aquestes dificultats i aquests conflictes des del joc no és banalitzar, sinó entrar per un espai que ens permet experimentar i ser sensibles i empàtics amb el que està passant” ha assegurat la mediadora.
Sant Cugat és la primera ciutat de la Xarxa Transversal –una entitat que agrupa 10 municipis– en estrenar aquest dispositiu pilot. Farriol ho considera “un reconeixement de la sensibilitat del municipi per l’educació artística i la innovació cultural”. En aquest sentit, Fran Lahera, responsable de programació artística i del Servei Educatiu del teatre, ha avançat que aquesta línia de mediació continuarà l’any vinent amb un nou projecte.
Per a la comunitat educativa, s’ha elaborat una guia pedagògica per treballar els continguts abans i després de l’activitat, amb la voluntat que el procés de reflexió s’estengui més enllà de la visita al teatre. “En això es basa la mediació, que no acabi al teatre, que l’activitat pugui continuar no només a les aules, sinó també a casa, amb un pensament crític i amb reflexió”, ha dit Lahera.

