El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha aplanat el camí perquè els santcugatencs Raül Romeva i Albert Royo siguin amnistiats en el procediment que tenen obert davant del Tribunal de Comptes per les despeses vinculades a l’1-O i a l’acció exterior de la Generalitat.
La Gran Sala del tribunal europeu ha conclòs que el dret de la Unió no s’oposa a l’amnistia dels actes que poden generar responsabilitat comptable quan els fons afectats no procedeixen del pressupost europeu ni hi estaven destinats. D’aquesta manera, el TJUE descarta que les despeses investigades afectessin els interessos financers de la UE.
La decisió, però, no amnistia directament Romeva i Royo. Serà el Tribunal de Comptes qui haurà de reprendre ara el procediment i resoldre si extingeix la seva responsabilitat comptable en aplicació de la llei d’amnistia.
Les despeses de l’1-O i de l’acció exterior
El procediment afecta 35 exalts càrrecs de la Generalitat per la gestió de fons públics entre els anys 2011 i 2017. Societat Civil Catalana i la Fiscalia reclamen, respectivament, 5,3 milions i 3,4 milions d’euros pels suposats perjudicis causats al patrimoni públic.
Les despeses investigades es divideixen en dos grans blocs: les vinculades a l’organització del referèndum de l’1 d’octubre i les destinades a promoure internacionalment el procés independentista.
En aquest segon grup s’inclouen les actuacions de la Secretaria d’Acció Exterior, les delegacions de la Generalitat a l’estranger i el Consell de Diplomàcia Pública de Catalunya, el Diplocat, organisme del qual Albert Royo va ser secretari general.
Durant les actuacions prèvies, el Tribunal de Comptes va imposar una fiança de 4,1 milions d’euros per les despeses de l’1-O i una garantia bancària de 5,4 milions per les relacionades amb l’acció exterior. El procediment havia quedat preparat per a sentència el maig del 2024, però es va suspendre després de l’entrada en vigor de la llei d’amnistia i del plantejament de les qüestions prejudicials al TJUE.
Sense afectació als diners europeus
El Tribunal de Comptes havia plantejat si les despeses del procés podien haver perjudicat indirectament els interessos financers europeus. L’argument era que una eventual independència de Catalunya hauria pogut reduir la renda nacional bruta d’Espanya i, en conseqüència, la seva aportació al pressupost comunitari.
El TJUE rebutja aquesta interpretació. La sentència estableix que una hipotètica reducció de la contribució espanyola a la UE no permet considerar afectats els interessos financers europeus. Per tant, el dret comunitari no impedeix que la responsabilitat comptable derivada d’aquestes actuacions sigui amnistiada.
Aquest pronunciament elimina un dels principals obstacles que havia plantejat el Tribunal de Comptes i reforça l’aplicació de la llei d’amnistia a Romeva, Royo i la resta d’exalts càrrecs investigats.
