El model de ciutat, l'habitatge social, els embussos i els carrils bici, al segon debat del TOT Sant Cugat

El dret a la propietat privada i a un habitatge digne ha provocat una enganxada entre Àlvaro Benejam (PP) i Carolina Soto (Sindicat de Llogateres)


  • Comparteix:

El segon debat electoral del TOT Sant Cugat a El Siglo del Mercantic, aquest sobre mobilitat i habitatge / Foto: Cugat Mèdia

El segon debat electoral del TOT Sant Cugat a El Siglo del Mercantic, aquest sobre mobilitat i habitatge / Foto: Cugat Mèdia

El segon debat electoral del TOT Sant Cugat ha girat al voltant de les dues principals preocupacions dels santcugatencs: la mobilitat i l'habitatge. Els embussos de trànsit, l'Anella Verda de Quatre Cantons i la vianantització del centre han centrat la primera part de les intervencions dels vuit partit convidats. En matèria d'habitatge, els pisos socials, el model de ciutat i el dret a la propietat privada han sigut els protagonistes. En aquest últim tema, la representant del Sindicat de Llogateres, Carolina Soto, i el cap de llista del PP, Álvaro Benejam, s'han enganxat fins al punt que aquest últim ha marxat del debat acusant Soto d'insultar-lo.

Han participat en el debat Francesc Duch (ERC), Carles Brugarolas (Junts); Joan Soler (PDeCAT), Jose Gallardo (PSC), Aldo Ciprian (Cs), Marco Simarro (CUP), Àlvaro Benejam (PP) i Ramon Gutiérrez (En Comú Podem).

Mobilitat

En el plantejament inicial dels experts, Carles Castell, ecòleg i expert en gestió d'espais naturals, ha defensat una ciutat més "compacta" per reduir la mobilitat interna de Sant Cugat. A més, ha posat la ciutat de Pontevedra com a exemple de gestió d'un centre sense cotxes. Per la seva banda, Alfons Perona, expert en mobilitat i seguretat vial i professor de l'EPSI (Escola de Prevenció i Seguretat Integral) de la UAB, ha culpat a l'AP-7 i els Túnels de Vallvidrera de la contaminació de la ciutat, i ha demanat a la Generalitat de fer més accessos a l'autopista per evitar les circulacions per dins de la ciutat. I Blanca Moreno, sociòloga i directora de la consultoria MiT, ha posat sobre la taula de debat les polítiques de gènere a l'hora de pensar en la mobilitat de manera estratègica, igual que cal pensar a incorporar les mobilitats de totes les edats -dels 8 als 80 anys-.

ERC

Defensen la ciutat dels 15 minuts i connectar l'anell central del carril bici amb els carrils bici que et portin a tots els barris. Duch també ha defensat la feina i la planificació feta els últims quatre anys.

Junts

Brugarolas ha defensat que "la ciutat és per a les persones i no per als cotxes", però a l'hora ha dit que "el col·lapse contamina" i que per això han de fomentar la fluïdesa del trànsit. En aquest sentit, considera que s'ha de revisar l'anella verda dels Quatre Cantons.

PDeCAT

Proposa construir més entrades i sortides dels Túnels de Vallvidrera "per buidar de trànsit la ciutat". Per això coincideix amb Brugarolas quan ha dit que "el col·lapse circulatori és molt més contaminant que abans, perquè ara hi ha un col·lapse sostingut". Per a Soler, la mobilitat privada dels ciutadans és un dret, però afirma que aquesta ha de ser "sostenible".

PSC

Proposa seguir ampliant el nombre de carrils bici a la ciutat, seguir pacificant els entorns escolars i els carrers del centre. Gallardo també afirma que han de millorar el transport públic perquè sigui "una alternativa al vehicle privat".

Ciutadans

Ciprian ha tornat a criticar que el govern municipal ha posat en marxa la Zona de Baixes Emissions (ZBE) sense haver posat les mesures alternatives en marxa, com una xarxa de punts de càrrega per als cotxes elèctrics, més aparcaments dissuasius i millorar la xarxa d'autobusos. Per això proposa congelar la ZBE fins que tot això s'hagi implementat. Pel que fa a la creació de carrils bici, ha dit que "és complicat desplaçar-se amb bicicleta si el 70% dels habitants treballen fora de la ciutat".

CUP

Simarro ha deixat clar que "hem de descarbonitzar la mobilitat i adaptar la ciutat a l'emergència climàtica i reduir el trànsit privat". Per això proposa tancar encara més el centre al vehicle privat, començant per Quatre Cantons. També ha defensat la ciutat dels 15 minuts.

PP

Benejam creu que Sant Cugat no és Barcelona i que no es pot aplicar la idea de la ciutat dels 15 minuts. També defensa que quan la mobilitat surt a les enquestes de preocupació no és que es demanin més carrils bici, sinó perquè hi ha molts embussos i "no es donen solucions a aquest gran problema". Per això creu que "el carril bici de Francesc Moragas és un carril ideològic".

En Comú Podem

Gutiérrez defensa que "si el funcionament de la ciutat limita la nostra salut, vol dir que l’hem de canviar; el cotxe ha de deixar el centre de tot". Proposa crear punts de distribució de mercaderies als afores de Sant Cugat i el repartiment de l'última milla amb vehicles lleugers i verds. Pel que fa a les propostes d'elaboració de plans estratègics de mobilitat, assegura que el que cal "compromís polític" a l'hora d'aplicar aquests plans.

Habitatge

En el torn dels experts, Carles Donat, professor de geografia de la UAB, ha explicat que no creu que el motiu dels preus tan elevats dels habitatges de Sant Cugat sigui la manca d'oferta, com es diu sovint des d'alguns sectors, sinó que el problema "és el preu d'aquesta oferta". Donat també proposa que l'habitatge social assequible no sigui només per les rendes baixes i que inclogui les rendes mitjanes. Guifré Homedes, director general d'Amat Immobiliaris, ha afirmat que, davant un problema complex com l'habitatge, cal un parc públic gran que "faci d'amortidor", però que generar oferta és molt lent, agreujat pels processos administratius que també "alenteixen els processos. Finalment, Carolina Soto, membre del Sindicat de Llogateres ha lamentat que aquest debat "s'estigui parlant de dades de preus d'habitatge com si fos pasta de dents; estem parlant de persones i de drets fonamentals". I pel que fa a la gent que és expulsada de la ciutat pels alts preus, ha dit que "qui està marxant és qui ha construït aquest Sant Cugat que tant us agrada".

ERC

Duch ha defensat la feina feta aquest mandat amb el Pla d'Habitatge Assequible per arribar al 10% del parc que sigui social, però a l'hora ha criticat que si no han pogut fer més és perquè els governs anteriors van acabar amb el sòl públic disponible.

Junts

Brugarolas ha acusat el govern actual que tot el que ha fet en matèria d'habitatge han sigut projectes heretats del mandat anterior, i que l'únic propi, Ragull Centre, hi està totalment en contra. Pel que fa als motius de l'encariment dels preus de la ciutat, el representant de Junts ha dit: "Sant Cugat és més car perquè és percebut com un model d'èxit, el problema són les ciutat del voltant; no podem empitjorar Sant Cugat".

PDeCAT

Proposa que l'Ajuntament garanteixi els impagaments del lloguer perquè els propietaris s'animin a posar-los al mercat, a més d'ajudes a la rehabilitació a canvi de posar els immobles a la borsa de lloguer social. Pel que fa al debat del model de ciutat, Soler ha sigut molt clar: "El model que ha fet que tanta gent vulgui venir a Sant Cugat és el que s'ha de mantenir i protegir"

PSC

Defensa que cal canviar el model de ciutat per un "on hi càpiga tothom". Per això ha criticat els anteriors governs per "ocupar tot el sòl públic disponible amb habitatge de baixa densitat i ara ens hem quedat sense sòl", ha dit Gallardo. També ha valorat les recents propostes fetes per Pedro Sánchez en matèria d'habitatge social: "No serà ràpid, però s'estan posant les bases".

Ciutadans

Proposa que el que cal per aconseguir més habitatge i abaixar-ne el preu és incentivar els grans propietaris, "no perseguir-los", i que el que cal és seguretat jurídica perquè els propietaris posin els pisos a llogar.

CUP

Proposa treure l'habitatge del mercat de l'oferta i la demanda i regular-ne el preu, ja que fins que això no passi, ha dit, hi seguirà havent desnonament i persones expulsades de casa seva i les seves ciutats. Simarro també ha defensat la feina feta pel govern actual.

En Comú Podem

Proposa bonificar l'IBI als propietaris que tinguin un pis buit i el posin a la borsa de lloguer social de Promusa. També està en contra de Ca n'Ametller i, en canvi, defensa transformar barris com el que Can Magí per fer-hi més habitatge. I defensa la nova Llei d'Habitatge de l'Estat, ja que els municipis no tenen eines pròpies.

PP

Proposa replantejar el projecte de Ca n'Ametller "perquè no passi com a Volpelleres", defensa que cal habitatge públic per a tots els públics i per atots els tipus de famílies.

Benejam marxa del debat enfadat

En un moment del debat Benejam ha defensat aferrissadament el dret a la propietat privada en contraposició a les ocupacions. "El dret a l'habitatge també cal defensar-lo, però aquest l'han de garantir les administracions, no els propietaris", ha afegit. Aquí Carolina Soto del Sindicat de Llogateres li ha replicat amb duresa i l'ha qualificat d'"ignorant". El cap de llista del PP ha respost que no tolera que ningú l'insulti, que no tornarà a cap debat on hi hagi algú del Sindicat, i ha marxat de l'escenari. Un cop ha acabat el debat ha intercanviat algunes paraules amb Soto i altres persones del públic visiblement enfadat, i ha marxat.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.