Els museus de Sant Cugat, un mirall del passat

Història, art i patrimoni es donen la mà en la xarxa de museus de Sant Cugat

210909-celler-cooperatiu-a-localpres.jpg
El Celler Modernista de Sant Cugat / Foto: Localpres
-->
Enllaç copiat al clipboard

Redacció

Serveis Informatius de Cugat Mèdia

Llegir-ne més

Serveis Informatius de Cugat Mèdia

Llegir-ne més
06/08/25 a les 06:00h
 |  3 minuts de lectura
Secció: Cultura

Saps com era Sant Cugat fa segles? T’has preguntat mai com vivien els monjos del Monestir? Són preguntes amb què podràs satisfer la teva curiositat si visites el Museu del Monestir de Sant Cugat. Però la ciutat n’ofereix molt més: un espai dedicat a l’art tèxtil; un museu on trobaràs una col·lecció única al continent, dedicada a Marilyn Monroe; i el Museu del Còmic, amb obres originals que fan un recorregut de la història d’aquest mitjà.

La joia de la corona

240724-claustre-monestir-feina-restauracio.jpg
El Claustre del Monestir / Foto: Cugat Mèdia

El Monestir de Sant Cugat és la seu central dels Museus de Sant Cugat. Es tracta d’un conjunt monumental amb trets del romànic, el gòtic i el renaixement. Visitar el Claustre és parada obligatòria per a qualsevol nouvingut a la ciutat; a banda d’un ambient de tranquil·litat i pau absolut, s’hi poden veure 144 capitells únics, obra d’Arnau Cadell.

El Monestir comunica amb l’església, un espai imponent al qual dona la benvinguda el rosetó. És el tret més reconegut del temple, que des de 1833 és la seu de la parròquia de Sant Pere d’Octavià.

Al Museu s’hi poden visitar exposicions permanents i temporals.

El passat vitivinícola

210516-dia-museus-celler-modernista-a-cugat.jpg
Una visita al Celler Modernista / Foto: Cugat Mèdia

El Celler Modernista de Sant Cugat és un edifici emblemàtic construït a principis del segle XX, obra de l’arquitecte Cèsar Martinell, deixeble de Gaudí. D’estil modernista amb elements del noucentisme, va ser concebut com a cooperativa agrícola per als pagesos de la zona. Destaca per la seva estructura funcional i elegant, amb arcs parabòlics i ús de maó vist. Avui dia, el celler ja no s’utilitza per a la producció de vi, però s’ha convertit en un espai cultural i patrimonial de gran valor, testimoni del passat agrícola de Sant Cugat.

Sant Cugat, capital de l’art tèxtil

200607-centre-grau-garriga-a-localpres.jpg
Una de les sales del Museu Grau-Garriga / Foto: Localpres

El Centre Grau-Garriga d’Art Tèxtil Contemporani, ubicat a la masia restaurada de Cal Quitèria, és el primer espai de l’Estat espanyol dedicat exclusivament a l’art tèxtil contemporani. Inaugurat el 2019, acull obres de Josep Grau-Garriga, artista santcugatenc de renom internacional, així com peces d’altres creadors vinculats a la tradició del tapís i a la innovació tèxtil. L’edifici conserva elements arquitectònics originals i compta amb una col·lecció permanent, exposicions temporals, tallers i activitats pedagògiques. Aquest espai consolida Sant Cugat com a referent en la difusió i promoció de l’art tèxtil contemporani.

Entre vinyetes

210903-museu-comic-cugat.jpg
L’interior del Museu del Còmic / Foto: Cugat Mèdia

El Museu del Còmic i la Il·lustració de Sant Cugat, inaugurat el 2019, és el primer museu de l’Estat dedicat exclusivament a aquest mitjà. Està ubicat a la plaça de Pep Ventura, en un edifici del segle XIX. El museu acull una col·lecció de prop de 30.000 peces, incloent-hi originals, publicacions i objectes diversos que recorren la història del còmic des del segle XIX fins avui. S’hi poden veure sobretot obres occidentals, tot i que també hi ha un espai dedicat al manga.

Amb un espai expositiu de 500 metres quadrats distribuïts en tres plantes, ofereix un recorregut didàctic i visualment atractiu, amb exposicions permanents i temporals, així com activitats culturals i educatives vinculades al món de la narrativa gràfica.

Terrisseria, fotografia i… Marilyn!

240731-museu-marilyn-biblioteca-a-cugat.jpg
La biblioteca del museu de Marilyn Monroe / Foto: Cugat Mèdia

La Casa Museu Cal Gerrer, situada a la plaça d’Octavià, ocupa l’antiga fàbrica de ceràmica Arpí, construïda el 1853 i restaurada entre 2006 i 2015. Aquest espai museístic de la Fundació Cabanas es divideix en tres àrees permanents: la col·lecció de la terrisseria Arpí, amb balustres, mènsules i altres peces ceràmiques; l’àrea dedicada a l’art i fotografia dels germans Cabanas‑Alibau; i una sala amb objectes, documents i llibres sobre Marilyn Monroe procedents de la col·lecció privada de Frederic Cabanas. A més, disposa d’una zona per a exposicions temporals, una sala d’audiovisuals i un terrat‑mirador des d’on es gaudeix d’una vista privilegiada del Monestir i del nucli antic de la ciutat.