Amb l’arribada de l’estiu molts tenim el cap a les vacances, si encara no ho has fet, segur que estàs mirant diverses destinacions i com arribar-hi. Pels destins més llunyans, moltes persones opten per l’avió. Ara bé, coneixem els nostres drets com a passatgers? Quines eines tenim al nostre abast si el vol s’endarrereix o es cancel·la? Maria Moreno, responsable de l’OMIC de Sant Cugat, respon els dubtes més freqüents.
- Què he de tenir en compte abans de comprar un bitllet?
- El preu ha d’incloure impostos i tarifes
- Els serveis addicionals (assegurances, seients, etc.) no poden estar premarcats.
- Revisa bé les dades personals: un error en el nom pot fer-te perdre el vol.
- Si portes objectes de valor, pregunta si pots fer una declaració de valor.
2. I si viatjo amb infants?
- A la Unió Europea els menors de 12 anys han d’anar acompanyats per un adult, que s’ha d’asseure, com a mínim, a la mateixa fila.
- Els nadons de menys de 24 mesos poden viatjar a la falda de manera gratuïta.
3. Em poden cobrar per l’equipatge de mà?
- En vols interns dins l’Estat espanyol, no. L’equipatge de mà raonable en pes i mida no hauria de tenir cost addicional.
- Si te’l cobren, pots reclamar a la companyia i, si no respon, denunciar-ho a l’Agència Catalana del Consum.
4. Què passa si el vol s’endarrereix? Tinc dret a compensacions?
- En retards a partir de 2 hores t’han de donar gratuïtament menjar i begudes suficient i, si calgués, sistemes de comunicació.
- Si arribes a la teva destinació amb 3 hores o més de retard, la compensació econòmica és d’entre 250 i 600 euros, segons la distància sempre que la companyia no pugui demostrar que el retard ha estat provocat per circumstàncies extraordinàries i inevitables.
Distància del vol en km | Vols intracomunitaris | Vols extracomunitaris |
---|---|---|
Fins a 1.500 km | 250 € | 250 € |
Entre 1.500 i 3.500 km | 400 € | 400 € |
Més de 3.500 km | 400 € | 600 € |
- Si el retard supera les 5 hores pots desistir del vol i recuperar l’import del bitllet a més de la compensació econòmica.
- Si el vol surt l’endemà o amb més dies de retard, tens dret a allotjament gratuït amb els desplaçaments inclosos.
Cal tenir en compte que la compensació econòmica es redueix a la meitat en cas que s’accepti un vol alternatiu que et permeti arribar al destí amb poques hores de diferència respecte a l’hora prevista inicialment.
5. I si cancel·len el vol?
- Pots escollir entre devolució del bitllet o un mitjà de transport alternatiu.
- Si optes pel transport alternatiu, tens dret a menjar, begudes. Si la sortida és l’endemà o dies més tard, també tens drets a allotjament i als transports corresponents.
- També tens dret a una compensació econòmica excepte sí:
- T’avisen amb dues setmanes d’antelació.
- És per causes extraordinàries (mal temps, etc.).
- Acceptes un vol alternatiu amb poques hores de diferència.
6. Què faig si perdo l’equipatge o arriba malmès?
- Omple el PIR (Informe d’Irregularitat d’Equipatge) abans de sortir de l’aeroport.
- Presenta una reclamació a la companyia aèria seguint aquests terminis:
- Danys: 7 dies.
- Retard o pèrdua: 21 dies.
- Guarda els tiquets de les compres que hagis fet per necessitat.
- En cas de destrucció, pèrdua, dany o retard de l’equipatge, la compensació pot arribar fins a uns 1.800 €, o més si has fet declaració de valor.
7. I si hi ha overbooking i no em deixen embarcar?
- Si no tens la targeta d’embarcament, tan aviat com arribis a l’aeroport dirigeix-te als taulells de facturació perquè te la lliurin. Des d’aquest moment s’entén que tens plaça a l’avió.
- Si et deneguen l’embarcament contra la teva voluntat:
- Tens dret a devolució del bitllet o transport alternatiu fins a la destinació final.
- Si acceptes el transport alternatiu, tens dret a menjar, begudes i allotjament.
- Tens dret a una compensació econòmica d’entre 250 i 600 € en funció de la distància.
8. Com puc reclamar si la companyia no respecta els meus drets?
- Reclama directament a la companyia per un mitjà que deixi constància (formulari web, correu, etc.).
- Si no reps resposta en 30 dies o no és satisfactòria, contacta amb l’OMIC.
- En alguns casos, et poden derivar a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria.