Els teus drets com a passatger aeri: guia ràpida per evitar maldecaps

Retards, cancel·lacions, overbooking o equipatge perdut: coneix els teus drets i com reclamar si alguna cosa no surt com estava prevista

Dos passatgers davant d'un panell informatiu a l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat
Dos passatgers davant d'un panell informatiu a l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat / Foto: ACN
-->
Enllaç copiat al clipboard
01/07/25 a les 06:00h
 |  3 minuts de lectura
Secció: Societat

Amb l’arribada de l’estiu  molts tenim el cap a les vacances, si encara no ho has fet, segur que estàs mirant diverses destinacions i com arribar-hi. Pels destins més llunyans, moltes persones opten per l’avió. Ara bé, coneixem els nostres drets com a passatgers? Quines eines tenim al nostre abast si el vol s’endarrereix o es cancel·la? Maria Moreno, responsable de l’OMIC de Sant Cugat, respon els dubtes més freqüents.

Escolta-ho
  1. Què he de tenir en compte abans de comprar un bitllet?
  • El preu ha d’incloure impostos i tarifes
  • Els serveis addicionals (assegurances, seients, etc.) no poden estar premarcats.
  • Revisa bé les dades personals: un error en el nom pot fer-te perdre el vol.
  • Si portes objectes de valor, pregunta si pots fer una declaració de valor.

2. I si viatjo amb infants?

  • A la Unió Europea els menors de 12 anys han d’anar acompanyats per un adult, que s’ha d’asseure, com a mínim, a la mateixa fila.
  • Els nadons de menys de 24 mesos poden viatjar a la falda de manera gratuïta.

3. Em poden cobrar per l’equipatge de mà?

  • En vols interns dins l’Estat espanyol, no. L’equipatge de mà raonable en pes i mida no hauria de tenir cost addicional.
  • Si te’l cobren, pots reclamar a la companyia i, si no respon, denunciar-ho a l’Agència Catalana del Consum.

4. Què passa si el vol s’endarrereix? Tinc dret a compensacions?

  • En retards a partir de 2 hores t’han de donar gratuïtament menjar i begudes suficient i, si calgués, sistemes de comunicació.
  • Si arribes a la teva destinació amb 3 hores o més de retard, la compensació econòmica és d’entre 250 i 600 euros, segons la distància sempre que la companyia no pugui demostrar que el retard ha estat provocat per circumstàncies extraordinàries i inevitables.
Distància del vol en kmVols intracomunitarisVols extracomunitaris
Fins a 1.500 km250 €250 €
Entre 1.500 i 3.500 km400 €400 €
Més de 3.500 km400 €600 €

  • Si el retard supera les 5 hores pots desistir del vol i recuperar l’import del bitllet a més de la compensació econòmica.
  • Si el vol surt l’endemà o amb més dies de retard, tens dret a allotjament gratuït amb els desplaçaments inclosos.

Cal tenir en compte que la compensació econòmica es redueix a la meitat en cas que s’accepti un vol alternatiu que et permeti arribar al destí amb poques hores de diferència respecte a l’hora prevista inicialment.

5. I si cancel·len el vol?

  • Pots escollir entre devolució del bitllet o un mitjà de transport alternatiu.
  • Si optes pel transport alternatiu, tens dret a menjar, begudes. Si la sortida és l’endemà o dies més tard, també tens drets a allotjament i als transports corresponents.
  • També tens dret a una compensació econòmica excepte sí:
    • T’avisen amb dues setmanes d’antelació.
    • És per causes extraordinàries (mal temps, etc.).
    • Acceptes un vol alternatiu amb poques hores de diferència.

6. Què faig si perdo l’equipatge o arriba malmès?

  • Omple el PIR (Informe d’Irregularitat d’Equipatge) abans de sortir de l’aeroport.
  • Presenta una reclamació a la companyia aèria seguint aquests terminis:
    • Danys: 7 dies.
    • Retard o pèrdua: 21 dies.
  • Guarda els tiquets de les compres que hagis fet per necessitat.
  • En cas de destrucció, pèrdua, dany o retard de l’equipatge, la compensació pot arribar fins a uns 1.800 €, o més si has fet declaració de valor.

7. I si hi ha overbooking i no em deixen embarcar?

  • Si no tens la targeta d’embarcament, tan aviat com arribis a l’aeroport dirigeix-te als taulells de facturació perquè te la lliurin. Des d’aquest moment s’entén que tens plaça a l’avió. 
  • Si et deneguen l’embarcament contra la teva voluntat:
    • Tens dret a devolució del bitllet o transport alternatiu fins a la destinació final.
    • Si acceptes el transport alternatiu, tens dret a menjar, begudes i allotjament.
    • Tens dret a una compensació econòmica d’entre 250 i 600 € en funció de la distància.

8. Com puc reclamar si la companyia no respecta els meus drets?

  • Reclama directament a la companyia per un mitjà que deixi constància (formulari web, correu, etc.).
  • Si no reps resposta en 30 dies o no és satisfactòria, contacta amb l’OMIC.
  • En alguns casos, et poden derivar a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria.