Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ja ha licitat nous treballs per reforçar la robustesa de la catenària i adaptar-la als efectes del canvi climàtic al tram entre Sant Cugat i Bellaterra. Els treballs, amb un pressupost de 395.000 euros sense IVA, tindran una durada de 40 setmanes i està previst que comencin el primer trimestre de 2026.
Així, se substituiran els equips de compensació mecànica dels conductors de catenària, que actualment són simples, per equips de compensació doble. Això permetrà independitzar la regulació de tensió mecànica del sustentador de la dels fils de contacte. L’objectiu és augmentar la fiabilitat de la catenària davant de diferències tèrmiques extremes i disminuir, així, el nombre d’avaries i els costos de manteniment derivats d’aquestes.
Aquesta actuació, que ja s’ha dut a terme en altres trams de les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia, està inclosa dins del Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària d’FGC, una eina de planificació estratègica de Ferrocarrils per adaptar al canvi climàtic les seves infraestructures, amb l’objectiu d’incrementar-ne la resiliència. El pla, que inclou actuacions a executar en el període 2022-2026, sorgeix a partir d’una diagnosi de vulnerabilitat de les infraestructures vers al canvi climàtic elaborada prèviament per Ferrocarrils.

