El projecte INSPIRA – Inspirar a les joves en la Ciència i la Tecnologia ha arribat a les escoles Joan Maragall i Thau Sant Cugat per motivar a les nenes de sisè de primària i primer d’ESO a escollir carreres de ciències i tecnologia. El projecte va néixer al País Basc l’any 2006 de la mà de la Universitat de Deusto i ja té 50 col·legis adherits.
A través de sis sessions, dones professionals de l’àmbit científic, de manera voluntària s’acosten a les escoles i duen a terme activitats i jocs per crear consciència que hi ha ciència i tecnologia a tot allò que ens envolta. També pretenen trencar amb els prejudicis que impedeixen a les dones escollir estudis cientificotècnics. La coordinadora del programa, Lucía González, ha explicat que el que es vol és que les nenes tinguin plena llibertat quan decideixin què volen estudiar.
Lucía González
Les voluntàries que imparteixen els tallers a l’escola Joan Maragall, anomenades mentores, asseguren que els percentatges de dones a les classes d’enginyeria són molt més baixos que els dels homes. Ho ha explicat la investigadora de l’institut de neurociències de la Universitat Autònoma de Barcelona, Sònia Pascual, i la cap del departament de psiquiatria del departament de neurociències de la mateixa universitat, Lydia Giménez.
Sónia Pascual i Lydia Giménez
Les alumnes de sisè de primària del Joan Maragall Sara Akrout i Cloe González han explicat el què aprenen d’aquestes sessions.
Sara Akrout i Cloe González
El nombre d’estudiants que opten per una formació en tecnologia decreix cada any. I si parlem del col·lectiu femení, les dades s’agreugen encara més. Malgrat que el 54,3% del total d’estudiants del sistema universitari espanyol són dones, la seva presència en les titulacions tècniques, com Enginyeria i Arquitectura decau al 26,4%.

