El 2029 se celebra el centenari del naixement de l’artista Josep Grau-Garriga. Amb motiu de l’efemèride, el galerista Josep Canals promou una iniciativa per fer realitat l”Any Grau-Garriga’, que reconegui la figura del que considera “l’artista més internacional nascut aquí, amb repercussió als Estats Units i a Europa”. De tota manera, lamenta que fins al moment no ha rebut resposta de l’Ajuntament ni del col·lectiu d’artistes de la ciutat.
Canals subratlla que Grau-Garriga va ser una figura clau en la transformació de l’art tèxtil. “A Sant Cugat hem creat un estil propi amb ell com a pal de paller”, reivindica. També reclama que en una eventual commemoració del centenari hi participi no només la ciutat, sinó també la Generalitat i els estats espanyol i francès.
La figura de Grau-Garriga
Considerat l’artista santcugatenc més internacional, Grau-Garriga va dominar les tècniques de la pintura, el dibuix, el gravat, la pintura mural i l’escultura, però va destacar especialment com a tapisser. De fet, va ser director artístic de l’Escola Catalana del Tapís i va crear un llenguatge propi d’expressió tèxtil amb la incorporació de nous materials i diferents textures. La seva primera exposició de tapissos a Catalunya va ser el 1964, a la Sala Gaspar de Barcelona. A partir dels anys 70 va participar en exposicions internacionals, col·laborant amb artistes reconeguts com Antoni Tàpies, Joan Miró i Josep Guinovart. Més endavant va anar a viure a ciutat francesa de Saint Mathurin. Va morir el 2011 a Angers
a causa d’un ictus.

